ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Fritte in segerformule

Beste mensen,
Ik wil in een ijzerrecept de amerikaans (hier niet verkrijgbare fritte 3134 vervangen door fritte 1451. Dit gaat natuurlijk het beste met de segerformule. Nu heb ik een probleem. Als ik het in het recept genoemde gewicht van fritte 3134 deel door het molecuulgewicht kom ik uit op 0,6. In deze fritte verhouden zich de hoeveelheden van Na2O, B2O3, SiO2 en CaO zich als 0,45:1:2,01:0,87. Welke van de moleculen moet ik als 0,6 in de segerformule vermelden, zodat ik de andere getallen daaruit kan afleiden? Graag een reactie.
Wout van Doornik

9 antwoorden

  • Hallo Wout,
    Geef me de fritte formules met hun resp. mol.gewicht door en ik zal het voor je uitrekenen. Of als je dat liever hebt een suggestie doen voor aanpak van de berekening.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Beste Michel,

    Wat aardig van je om zo snel te reageren.
    Natuurlijk vind ik het fijn als je het recept voor mij uitrekent.
    Maar ook zou ik het op prijs stellen als je me liet weten hoë je dat gedaan hebt.
    Met simpele grondstoffen heb ik geen problemen met rekenen in de Segerformule.
    Bij deze frittes met hun complexe samenstelling heb ik één enkele vraag.
    Ik weet niet hoe je de losse moleculen de juiste waarden geeft.
    Bij kaliveldspaat: (K2O.Al2O3.6SiO2) is dat simpel: K2O en Al2O3 krijgen de uitgerekende molecuulwaarde
    (gewicht gedeeld door molecuulgewicht) en de SiO2 een 6 maal hogere.
    Maar wat doe je bij
    fritte 3134 (molecuulgewicht 190,8)
    met 1 Na2O; 1,95 CaO; 2,3 B2O3; 4,51 SiO2
    die ik wil vervangen door
    fritte 14.51 (alkaliboorsilicaat) (molecuulgew.373)
    met 1 Na2O; 2 B2O3; 2,83 SiO2
    Krijgt hier de Na2O de uitgerekende molecuulwaarde die ik bij de andere moleculen aanpas
    aan hun gewichtsverhouding tot de NaO2 of ligt het ingewikkelder?

    Nog even het recept:
    Frit 3134: 11% (te vervanngen door Fritte 14.51)
    Nepheline syenite: 23,6%
    Bone ash; 7,9%
    Magnesium Carb: 6,3%
    Whiting: 7,9%
    EPK: 21,6%
    Flint: 21,7%

    Ik ontvang erg graag jouw informatie

    Hartelijke groet,

    Wout van Doornik, woutvandoornik@gmail.com
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Wout, het aandeel SiO² lijkt me laag. Ben je zeker dat dit het origineel recept is ? Voor welke temperatuur zou dit geschikt zijn ?
    beantwoord
  • Beste Lucien,
    Het betreft een cone6 recept.
    Naast bovenstaand recept geeft John Post (www.johnpost.us)ook de formule:
    Na2O:0,17; K2O:0,04; Mgo:0,21
    Al2O3:0,42; B2O3:0,11
    SiO2:2,58; P2O5:0,07; Fe2O3:0,19
    met
    10% rode ijzeroxide en 2% bentoniet.

    Ik ben zeer geïnteresseerd in dit recept, want ik zoek al een tijdje naar een goed ijzerrood-glazuur, dat middels vertraagde afkoeling mooi rode ijzerkristallen oplevert.

    Groet,
    Wout


    beantwoord
  • Wout,

    De formule is niet compleet, 0.58 calciumoxide ontbreekt.
    Is dat misschien het probleem waardoor je het niet krijgt uitgerekend?

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Beste Geert,
    Je hebt gelijk: ik ben inderdaad 0,58 CaO vergeten!
    Stond gewoon in het recept.Sorry.
    Maar mijn bovenstaande vraag is hiermee nog niet opgelost. Hoe krijg ik die fritte 14.51 als vervanger voor frit 3134 op de juiste wijze in de segerformule? Graag nog hulp/advies hierbij.
    Groet,
    Wout.
    beantwoord
  • Wout,

    Omdat je de seger formule hebt hoef je niks meer te rekenen met de oorspronkelijke fritte. Je kunt o.b.v. de segerformule met fritte 14.51 gewoon een nieuw recept berekenen.

    Wat je normaal doet als je stof in een recept wilt vervangen is eerst de seger formule berekenen, en dan op basis van de segerformule een nieuw recept berekenen. Maar omdat de segerformule bekend is kun je die eerste stap gewoon overslaan.

    Succes,
    Geert
    beantwoord
  • Wout, is dit het origineel recept ? Ik zie daar geen Ijzeroxide noch Bentoniet in :

    Frit 3134: 11%
    Nepheline syenite: 23,6%
    Bone ash; 7,9%
    Magnesium Carb: 6,3%
    Whiting: 7,9%
    EPK: 21,6%
    Flint: 21,7%

    Terwijl ik dit hier wel aantref:

    Na2O:0,17; K2O:0,04; MgO:0,21 CaO 0,58
    Al2O3:0,42; B2O3:0,11
    SiO2:2,58; P2O5:0,07; Fe2O3:0,19
    met
    10% rode ijzeroxide en 2% bentoniet.

    Ook begrijp ik niet dat er buiten het reeds aanwezige Fe²O³ 0,19 in de formule , er nog eens extra 10% aan toegevoegd moet worden, of zie ik dit verkeerd.

    Als ik het goed begrijp gaat het om een Aventurine - kristalglazuur ? Dan lijkt me toch het aandeel Al²O³ wat naar de hoge kant, evenals het CaO. 0,19 F²O³ lijkt me dan weer wat te laag als men het 10% extra ijzeroxide niet mee telt. Bovenstaand recept lijkt me ook al niet bij de formule te passen, zo op de eerste indruk. Ben je zeker dat je de juiste formule hebt opgegeven ? Het recept is niet zo belangrijk zoals Geert ook aangeeft. Je gaat toch reeds met een andere fritte werken.
    beantwoord
  • Beste Geert en Lucien,
    Vanochtend heb ik de Glazemanager 0.9.9.1 via de site van Geert gedownload. Al mijn fritte-problemen zijn voorbij. Wat een fantastisch programma. Bedankt Geert. En Lucien: het is inderdaad de bedoeling 10% ijzeroxide toe te voegen aan het basisrecept. De in het basisrecept voorkomen ijzeroxide komt uit de EPK.
    Nogmaals dank en tot lezens.
    Groet,
    Wout
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.