ALGEMEEN > Tips > Extruder schoonmaken

Snijd uit bijvoorbeeld een afgedankte jeansbroek een stuk stof dat circa 5 cm groter is dan de omtrek van de pijp. Zodra de laatste klei door de pijp is gegaan, bekleedt u deze met het stuk stof en perst u het opnieuw door de pijp.
Gebruik voor mini-extruders dezelfde techniek, alleen dan met een dunnere stof.

5 antwoorden

  • voordat je de klei in de exstruder doet, rol de klei in plasticfolie, zorg wel dat de boven en onderkant geen plastic hebben nu is er weinig of niets schoon te maken.
    beantwoord
  • Hallo Mieke,
    Is het dan niet zo dat de plasticfolie, welke eerst om de klei zit, op de klei komt te zitten?
    Nu pers je volgens mij plastic met klei...
    Althans ik denk dat het plastic niet aan de buitenzijde van de klei/binnenzijde van de extruder blijft, dus zal het naar benede vallen en in de klei gedrukt worden...
    Of zie ik dat verkeerd?
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb nu dan (eindelijk) een kleine extruder voor wandbevestiging in mijn bezit.
    Heb hier een mooie standaard voor laten maken zodat het nu een vrijstaande extruder is.
    Alle berichten inzake schoonmaken gelezen en in mijn achterhoofd gehouden.
    Afgelopen weekend de extruder voor het eerst gebruikt. Veel rollen gemaakt, vanwege de lastige klus van het schoonmaken.
    Wat viel dat mee!
    Ik gebruik een pannenlikker om de wand mee schoon te maken, daarna een spons erdoor en schoon is de extruder.
    Echt een karweitje van NIKS.

    Ik denk dat een ieder die een extruder heeft ook een pannenlikker moet hebben: Ideaal.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Zelf nog niet geprobeerd, maar met een wc-borstel schijnt ook heel goed te gaan
    beantwoord
  • Zal zo zijn, maar het verschil is een pannenlikker is glad en een borstel is, ja de naam zegt het zal een borstel.
    Dit is neem ik aan weer lastiger schoonmaken.
    Maar, wie weet....
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.