ALGEMEEN > Glazuur - problemen > glazuur advies

Een kennis van mij heeft mij een kom gegeven met het verzoek de binnenkant te glazuren, zodat de kleuren van de oxydes weer zichtbaar worden.
Op de foto is te zien dat de binnenkant zilverachtig/grijs is. Verder zit er een scheurtje in de wand.
Zij heeft vroeger goede resultaten geboekt met een enigszins mat glazuur. Welk weet zij niet.
Heeft iemand een suggestie hoe ik kan bereiken dat inderdaad de kleuren weer zichtbaar worden?
Welke oxydes destijds gebruikt zijn is niet bekend.
Hoe groot is de kans dat de scheur verder zal scheuren?
De kom is vermoedelijk destijds gestookt op 1040 graden.
Bijlagen:

12 antwoorden

  • Meestal is opnieuw bakken een goede remedie Hanneke
    maar het scheurtje zal denk ik verder gaan en open gaan staan zo te zien komt het door stoten van de pot.
    Je kan er met je vingerknokkel tegen tikken om te horen of de pot echt wrak is.
    Bij een heldere toon kan het meevallen met overstoken

    Frans
    beantwoord
  • Ik heb laatst een scheurtje in een biscuit gebakken halve bol gedicht met biscuitlijm. Heb het geheel toen geglazuurd op 1030. En.... het scheurtje was niet verder gegaan. Succes er mee. Tjalda
    beantwoord
  • Frans,
    Als ik tegen de pot tik, klinkt het geluid vrij helder, dus ik neem aan dat het meevalt.
    Moet ik de binnenkant voorzien van een glazuur, of denk je dat nekel opnieuw stoken voldoende is om de kleuren terug te laten komen?

    Tjalda,
    Zou waterglas ook werken?
    beantwoord
  • Het blijft wel riskant dat overstoken Hanneke
    een dun laagje transparante glazuur aan de binnenkant aanbrengen kan ook als je de baktemperatuur van de pot weet
    Waterglas (natriumsilicaat) is geen normale glazuurgrondstof maar wordt gebruikt als defloctuant in gietklei.
    Ook vor het waterdicht maken van b.v vazen is het te gebruiken en in de bouw gebruiken ze het soms om muren waterdicht te maken maar altijd zonder verhitten.
    Ik heb geen idee wat het teweeg brengt over een glazuur
    dat wordt overgestookt.

    Frans
    beantwoord
  • Frans, ik ga ervan uit dat de pot op 1040 gestookt is. Ik heb begrepen dat ze meestal die temperatuur aanhielden. Ik ga een dun laagje transparant glazuur aanbrengen. Kan ik beter de pot nu lager stoken bv op 960, zodat ik de pot met mijn bisquit mee kan stoken?
    Uiteraard gaat deze apart gescheiden door een ovenplaat met de overige stukken.
    Ik heb weleens waterglas gebruikt op een bisquit gebakken werk. Ging goed, alleen de glazuur blijft niet op het waterglas zitten. Hoe het werkt op glazuur weet ik ook niet.
    beantwoord
  • Hanneke, werk dan wel met een glazuur voor 960°C. Wat je ook kan doen is pekelwater in de kom gieten i.p.v. glazuur. Het zout zal het oppervlak van de pot verglazen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Dit lijkt mij een goede oplossing. Ik ga pekelwater maken. Ik denk dat ik dat kan maken zoals je ook doet met suikerwater. Net zolang zout toevoegen totdat het water verzadigd is.
    Resultaat zal ik laten zien.
    beantwoord
  • Ik heb de raad van Lucien opgevolgd. Jammer genoeg is het resultaat op niets uitgelopen.
    De scheur in de pot is weliswaar verdwenen, het glazuur aan de buitenzijde is volledig gekrakeleerd en de binnenzijde is nog steeds grijsachtig.
    Ik denk niet dat het zinvol is de pot nogmaals te bakken.
    Heeft iemand nog een suggestie?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hanneke, misschien iets te veel zout gebruikt waardoor het glazuur aan het oppervlak sterk is gaan krimpen, met craquelé tot gevolg. Het was in elk geval het proberen waard. In zulke gevallen moet je een tijdje pendelen zodat de versmelting dieper kan doordringen. Dan nog is het afwachten hoor.
    beantwoord
  • Lucien, ik heb de binnenkant van de pot ingesmeerd met de zoutoplossing, daar is niets mee gebeurd. Met de buitenkant heb ik niets gedaan en die is gaan craqueleren.
    Ik ga de kom maar teruggeven. Het was een gok en het is niet gelukt.
    Bedankt voor het meedenken.
    beantwoord
  • misschien toch nog een keertje overbakken op de oorspronkelijke temperatuur Hanneke

    Frans
    beantwoord
  • Dat is goed mogelijk Frans. Te veel onbekende factoren die hierin meespelen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.