ALGEMEEN > Glazuur - problemen > putjes in glazuur

wat kan de oorzaak zijn van deze putjes?
glazuur: 30 fritte 1510 - 50 kwarts en kaolien (van 75 kaolien en 25 kwarts) - 40 titaan, talk, dolomiet, zink (van 10 titaan, 10 talk, 40 dolomiet, 40 zink)
grondstof was op 100 gebracht, en daarna uit iedere pot het percentage.
gestookt op 1140; in 4 uur naar 400, dan door naar 1140, 20 min. gependeld. stooktijd totaal 9,5 uur. afkoelen na 12 uur was het nog 100.
Was eerst biscuit gebakken op 980, met engobe en wasuitsparing.
gevraagd

6 antwoorden

  • Dit type glazuur is bij het gladbranden taaivloeibaar (viscoos. Daardoor zullen de gasbelletjes die door het glazuur heen breken moeilijk naderhand weer dicht vloeien. De eindtemperatuur langer aanhouden helpt daar niet echt aan omdat het glazuur daar glanzender van kan gaan worden. Het is een euvel dat vaker voor komt bij zijdeglans en mat glazuren met talk. Een ander glazuur gebruiken kan een oplossing zijn.
    Maar wat zeker helpt is de ondergrond van klei zo glad maken dat er geen gaatjes (van de chamotte) meer zichtbaar zijn. Dus vooral niet glazuren op een geschuurde chamotteklei.
    Als je het glazuur hebt gedompeld of gegoten is het raadzaam het object eerst in water te dompelen om het daarna direct in het glazuur te dompelen. Op die manier worden de gaatjes in het oppervlak van de scherf door de capilaire werking gevuld met het glazuur.
    Succes ermee www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Kaolien minderen. Het Al²O³ aandeel maakt het glazuur stroperig en taai.
    beantwoord
  • Tijdens het opstoken ontstaan er in de scherf en het glazuur allerlei dampen en gassen, die uit het glazuur moeten trekken. Dit veroorzaakt gaatjes of poriën in de glazuurlaag. Door op een voldoende hoge temperatuur te stoken, of de eindtemperatuur wat langer aan te houden trekken deze gaatjes weer dicht. Objecten met speldenprikken kun je gewoon nog een keer bakken.
    Omdat je al 20 minuten pendelt, denk ik in dit geval, iets hoger stoken.
    beantwoord
  • Michiel, Lucien en Geert,
    ik heb engobe gebruikt , 4% kobalt- van Dirk van Haaren (40%kaolien, 40% kleipoeder, 20% glazuur), waardoor de ondergrond volgens mij dicht is?. Ik ga nieuwe proefjes maken met jullie adviezen. Kijken hoe het uitpakt, voordat ik mijn bord er aan waag. Als ik de kaolien minder, wat voeg ik dan extra toe? Kwarts?
    De matheid vink ik juist mooi. Zodra er resultaat is zal ik het melden.
    Dank.
    beantwoord
  • Hallo Mieke,
    Het kan zijn dat je dit glazuur juist mooi vindt maar door het MgO-gehalte (van de talk en de dolomiet) in het glazuur wordt de oppervlaktespanning ervan vergroot. Dit heeft tot gevolg dat het glazuur zelf een grotere neiging heeft tot optrekken. Als je dit glazuur toch wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je vooral niet te dik glazuurt (niet meer dan nageldikte).
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank Michel,
    ik had het inderdaad vrij dik opgebracht, gegoten eigenlijk.
    ga het op nieuw proberen want over de blauwe engobe geeft het een prachtige satijnachtige waas. Ik zal het ook nog bespreken met Addy Meeuwisse, waar ik een glazuurcursus volg.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.