ALGEMEEN > Klei - algemeen > gietklei krijgt puistjes...

Hallo allen,

De laatste periode komt mijn gietwerk uit de oven met puistjes.
Het zijn geen blaasjes maar het lijkt meer op uitgewassen chamotte. Binnen en buitenkant en de schoon gesponsde bodem zitten onder!
Heb de oven helemaal gereviseerd in de hoop het probleem op te lossen maar helaas. Een halfvolle proefstook kwam er goed uit, de volle volgende oven niet.
Altijd op 975 en 1200 gestookt met G1000 van Victorine en K153 van Vingerling.
Ik weet niet meer wat ik kan doen, vandaar deze hulpvraag aan jullie: Wat gaat hier mis?

Groet,
Bart
Bijlagen:

5 antwoorden

  • Hallo Bart,
    Had de linker vaas er uit moeten zien als de rechter? Als dat zo is lijkt het er dat de eindtemperatuur niet is gehaald. Als dit met een half volle oven goed gaat en met een volle oven niet, lijkt het er op dat een gedeelte van de spiralen niet werkt. Ga voor een controle niet af op de controlelampjes maar schakel de oven (leeg) aan en open deze na bijv. een half uur om te zien of alle spiralen gloeien. Oven weer snel sluiten.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hoi Michel,

    Bedankt voor de snelle reactie.
    De oven is net professioneel gerepareerd. Het chamotte werk komt wel goed uit de oven, het gietwerk niet. Zelf denk ik bv. aan een verkeerde lichting gietklei, die de eindtemp. juist niet aan kan?
    We hebben bij het gieten geprobeert de gietklei zonder luchtbellen door te roeren al voorens te gieten maar dit leverde ook niets op.
    Ik werk bij TakTiek Keramiek in Den Haag en het is zo frustrerend voor de makers dat hun werk steeds sneuvelt. Ook stagneert de productie zo aardig...
    Ik ga een proef doed met een ander soort gietklei, maar dan blijft de vraag wat er hier gebeurt...

    Bart
    www.taktiekkeramiek.nl
    beantwoord
  • Hallo Bart,
    Ik denk dat je gelijk hebt ten aanzien van de gietklei. Het ziet er uit dat de scherf (gebakken klei) te hoog is gestookt, dwz dat de stooktemperatuur voor de gebruikte klei te hoog is geweest. Daardoor zal de klei inwendig gaan 'koken' en kan deze de gasbellen die ontstaan niet meer kwijt. De klei wordt dan als het ware van binnenuit opgeblazen. Je kunt dit checken door de opgeblazen scherf te breken ter plaatse van zo'n bobbeltje om te zien of het een luchtbelletje in de scherf is.
    Voor een witte aardewerkgietklei is een temperatuur van 1120 graden het maximum.
    Laat je nog even horen?
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Ondertussen weer wat verder met wat ik kan uitproberen om deze puber vaasjes te voorkomen.
    Tijdens het stoken ontsnapt er gas uit de klei. als ik de biskwie stook (voor steengoed gietklei!) verhoog van 975' naar 1010' en de eindtemperatuur wat langer aan hou zou dit gas meer de tijd hebben om te ontsnappen al voor de glazuur de boel weer af sluit.
    Ook zou ik de eindtemp. nog kunnen verlagen van 1200' naar 1180'
    Voor de zekerheid heb ik ook nog een nieuwe emmer gietklei gekocht om uit te proberen. Niet iedere ton gietklei die je besteld heeft precies de zelfde samenstelling en misschien heb ik net een verkeerd pallatje gehad....
    Eerst maar weer wat uitproberen dus!

    Wordt vervolgd,
    Bart
    beantwoord
  • Hoi,

    Het ziet er naar uit dat het gietwerk probleem is verholpen.
    Het verhogen van de biskwiestook en het langer aan houden van de eindtemperatuur is wat er is veranderd.
    Nog bedankt voor het mee denken!



    Groetsels,
    Bart
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.