ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Wat doet een onderglazuurpotlood eigenlijk?

Ik ben sinds kort in het bezit van een onderglazuurpotlood. Wat kan je er mee? Ik ben beginnend keramiste.

19 antwoorden

  • Je kan hiermee op bisquit gebakken voorwerpen tekenen of een merkteken aanbrengen. Zo kan je bv. op staaltjes het nr. van je glazuur en de baktemperatuur aanbrengen. Je kan er dus ook decoratieve tekeningen mee aanbrengen. Te gebruiken zoals een gewoon potlood op papier.
    beantwoord
  • Dank je Ingrid, daar ga ik mee aan de slag.
    beantwoord
  • Antoinette, let wel, je kan er enkel een transparant glazuur over op aanbrengen.
    beantwoord
  • Bedankt Lucien, handig om te weten.
    beantwoord
  • Ik gebruik onderglazuurpotloden op gesinterde tin-wit glazuur. Het opervlak is dan papierachtig. Je kunt dan b.v. ook onder-/majolica glazuurverf of pigmenten gebruiken om verder in te kleuren.
    Mijn werkwijze:
    AW3 glans tin-wit van Creavisie (1020 - 1080 graden)
    Sinterpunt (bij mij)780 graden.
    0 - 600 skip
    600 - 780 in 75 graden/uur
    30 minuten pendelen
    Na decoreren bakken op 1050 graden
    beantwoord
  • Hee, leuk om te proberen, Gerrit. Dank.
    Liset
    beantwoord
  • Nog een extra vraagje...ik heb sinds vorige week ook zo'n onderglazuurpotlood. Maar als je de tekening hebt aangebracht op een biscuit gebakken werkje, moet je dit dan nogmaals stoken vooraleer te glazuren ? Ik vermoed van wel...maar op welke temperatuur ?

    De persoon in de winkel kon me hierop geen antwoord geven ??? Je zou toch verwachten als je ergens een product koopt, dat je dan de nodig info kan krijgen. Vandaar hier mijn vraagje...

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Els, je moet niet stoken voor het glazuren. Je moet wel rekening houden met de maximumtemperatuur van het potlood en stoken op de glazuurtemperatuur. Succes.
    beantwoord
  • Hallo Ingrid,

    Alvast bedankt voor je reactie ! Ik heb het intussen uitgeprobeerd...eerst het onderglazuurpotlood gebruikt, even laten rusten en dan een transparant glazuur aangebracht. Maar er is een probleempje ! Ik gebruik kwastglazuur en door het aanbrengen met een penseel, is het onderglazuur een beetje "uitgewreven"...dus sporen van erover te gaan met de kwast. Moet ik het langer laten "indringen" in het biscuit ? Of een andere techniek van glazuren gebruiken ?

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Hey Els, ik dompel gewoonlijk en dat geeft geen problemen. Ik denk dat kwasten wel altijd de lijn of de tekening zal uitwrijven.
    Groetjes.
    beantwoord
  • wanneer je glazuurpotlood gebruikt hebt als onderglazuur dan kun je na gebruik van het potlood het best het werk spuiten met transparant. wil je kwasten dan zou je haarlak kunnen gebruiken na gebruik van het potlood. Niet alle haarlakken zijn geschikt. Sommige geven blaasjes na de stook. Dus, haarlak opspuiten na gebruik van potlood.Goed laten drogen en eerste laagje transparant heel voorzichtig dus losjes met de kwast opbrengen. Zodoende veeg je bij goede handelingen de glazuurpotlood absoluut niet uit. Succes gewenst. Trouwens het is erg leukk om te doen!


    beantwoord
  • Echt bedankt Ingrid en Marrie !

    De tip ivm de haarlak lijkt me inderdaad een goede oplossing...vroeger veel tekeningen gemaakt met houtskool, en inderdaad ook veel haarlak gebruikt om te "fixeren" ;)
    Maar nog één vraagje : je zegt dat niet alle haarlakken goed zijn...heb je dan een voorstel van merk ofzo ? Aangezien ik geen haarlak gebruik, moet ik er toch ééntje gaan halen, en dan liever direct het juiste en goed merk ;)

    Alvast bedankt !!

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Ik heb slechte ervaringen met Kyrell. Daar tegenover goede ervaringen met Derlon. Ik ga graag voor voordelig maar ik denk: de fabrikant van haarlak ook.... Mogelijk pompt de fabrikant van Kyrell meer lucht in de spuitbus haarlak en dat komt terug op je werk. Ook afstand van de spuitbus/werk zal hierme te maken hebben maar ronduit gezegd: ik werk niet graag met Kyrell. Wanneer Lucien T dit leest, dan acht ik het mogelijk dat hij misschien een verklaring heeft voor het verschil van haarlak. Ik heb me er verder niet in verdiept maar weet wel gezien de samenstelling haarlak dat ieder produkt weer iets anders is. Helaas ken ik de begrippen niet. Doe bij aanschaf van een nieuwe bus, altijd eerst een proefje bij een "gewone" stook in. Voor proefjes heb ik altijd materiaal liggen. Ik spuit ongeveer 10 cm. vanaf mijn werkstuk. Dat zou bij nader inzien....té kort kunnen zijn.
    beantwoord
  • Bedankt, Marrie J !

    En dan nog één vraagje...kan het dan helemaal geen kwaad om te stoken als er haarlak is aangebracht op de werkjes ? Misschien een domme vraag, maar aangezien er op de spuitbus staat "niet blootstellen aan temperaturen boven 50 graden ;)...tja dan vraag ik me gewoon af of dit geen "negatieve" reactie kan geven aan de werkjes ? Heb nog nooit haarlak gebruikt op de keramiek kommetjes...maar ben het nu wel van plan.

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Els, die 50 graden hebben niets te maken met de haarlak, maar met het drijfgas in de spuitbus. Bij verhitten gaat dat gas expanderen met als zeer waarschijnlijk gevolg een grote "boem".
    beantwoord
  • Els, die 50 graden hebben niets te maken met de haarlak, maar met het drijfgas in de spuitbus. Bij verhitten gaat dat gas expanderen met als zeer waarschijnlijk gevolg een grote "boem".
    beantwoord
  • Marrie, heeeeeeel lang geleden, toen ik nog op de academie zat, gebruikten we een verdunning van Arabische gom. Via een ' verstuiver ' fixeerden we toen houtskoolschetsen. Die ' verstuiver ' ziet er uit als twee buisjes die haaks op elkaar staan. Het ene buisje gaat in het flesje gom en in het andere blies je. Hebben ze vast nog in een speciaalzaak tekengereedschappen.
    beantwoord
  • Bedankt, Gerrit ! Nu ben ik overtuigd...;)

    Ga morgen eens experimenteren met de haarlak !

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Lucien, wat leuk om weer eens een persoonlijke tip van je te mogen ontvangen. Menig andere die ook meeleest zal hier zeker iets aan hebben :-) Tja, die academie is heeeel lang geleden maar goed, dit is blijven hangen.... :-)

    Ik was het laatste jaar niet echt actief op het forum. Te druk met de klei :-)
    Ik las in een ander onderwerp dat de humor ver te zoeken is op dit forum. Daar ben ik het mee eens. Dat is ook juist een stukje wat ik hier mis.

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.