ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > Oxide

Ik heb op een cursus drie staanders gemaakt. Wegens vakantie was er helaas nog maar tijd om er twee te bakken de derde zou na de vakantie komen. Jammer genoeg is de lerares naar het verre Aruba ofzo vertrokken en zit ik nu met drie dames en twee staanders die af zijn maar de derde niet. Ik heb nu mangaanoxide gehaald, maar op het zakje staat niet hoe heet ik die moet bakken.. Kan ik dat samen met andere stukken met mayco glazuur bakken?
Voordat ik het vergeet... Ik vind het hier te gek.. Je kan met al je vragen terecht en er is altijd een antwoord.. Mensen heel erg bedankt!

6 antwoorden

  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Mangaan%28II%29oxide

    Hieruit kan je reeds afleiden dat MnO steeds gemengd moet worden met een glasvormer ( fritte of glazuur ) of er is geen versmelting en geen hechting mogelijk.
    beantwoord
  • Ik denk dat ik mijn vraag niet helemaal goed heb gesteld..
    Ik weet dat ik dit gewoon met water kan aanbrengen en dan kan het gebakken worden. Hoe heet moet ik dit bakken? En kan het samen in een bak met andere dingen die met mayco glazuur zijn geglazuurd?
    beantwoord
  • Ik denk dat je mijn antwoord niet goed hebt gelezen.
    Zuiver mangaanoxide moet je bakken op 1650°C.
    Wil je dit lager stoken moet je daar smeltmiddelen aan toevoegen. Het volstaat dus niet met er alleen water aan toe te voegen. En het kan met alle soorten glazuur worden samen gebakken.
    beantwoord
  • Oeps.. Sorry.. Je hebt gelijk.. Ik schrok van al die chemische dingen..
    Dank je wel!
    beantwoord
  • Dinie, een basiskennis is strikt noodzakelijk als je met klei wil werken. Dit is een absolute aanrader voor een prikje:

    www.librero.nl/.../764
    beantwoord
  • Kijk hier heb ik iets aan.. Ik ga die direct bestellen bij Bol... Dank je wel!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.