ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Transparant papierklei

Telkens craqueleert het loodvrije transparantglazuur dat ik over een decoratie op dun verwerkte papierklei zet. Ik heb 2 soorten van Robbelien geprobeerd en een van Silex, alledrie craquelé.
Ik denk dat de oorzaak zit in de kleisoort.
Wie heeft hier ervaring mee, of wie weet een oplossing?
Ik wil het nl voor gebruiksgoed toepassen. Vast dank voor het meedenken!
Ik vergeet te vermelden dat biscuit stook op 1000 graden, en glazuur op 1080 graden.
Dank!
Liesbeth Rutten
Bijlagen:

3 antwoorden

  • Dat heeft alles te maken met een niet passen van het glazuur op de betreffende klei. Het is niet doenlijk deze klei aan te passen zonder de gewenste eigenschappen aan te tasten. Het is niet mogelijk een bestaand 'fabrieksglazuur' door toevoegingen zó aan te passen dat het niet meer craqueleert op deze klei. Het is zaak te zoeken naar een transparant glazuur met een extra lage uitzettingscoëfficiënt. Ik ken een dergelijk glazuur niet in de kant-en-klare glazuren. Dan zul je waarschijnlijk zelf een glazuur moeten samenstellen. Ik vermoed dat dit te ver gaat voor jou. Ik zou zeggen, gewoon accepteren dat het glazuur craqueleert; het hoort erbij.
    Met groet van www.michelkuipers.nl

    Met groet van Michel
    beantwoord
  • Liesbeth, Voeg er eens 1 % Zirkoonoxide aan toe. Probeer ook eens 1 a 2 % kaolien aan toe te voegen. Beiden werken craquelé tegen en zullen het karakter van het glazuur niet beinvloeden.
    beantwoord
  • Heel veel dank voor jullie reactie. Ik ga t uitproberen! Liesbeth
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.