ALGEMEEN > Diversen > insectenhuisje van rode klei

Ik zag ergens foto's van insectenhuisjes van rode klei. Leuk, om weer eens met plakken te werken.Veel ramen, waardoor de beestjes naar binnen kunnen vliegen. Weet iemand hoe de binnenkant er uit moet zien? Moeten er b.v. kamertjes in, zodat de insecten elkaar niet storen?
Als iemand ervaring heeft, graag een paar tips. Tjalda

7 antwoorden

  • Ik zou zeggen eenpersoons insekten bedjes en tweepersoons kamer. Grapje
    beantwoord
  • Tjalda, misschien kunnen ze je hier verder helpen:

    http://www.natuur.nl/forum/
    beantwoord
  • beantwoord
  • Bedankt voor de verwijzingen. Die Bastiaan Meijer geeft workshops insectenhuisjes maken, leuk om naar zijn site te kijken. Maar het beste advies kreeg ik in een tuin winkel, die houten insectenhuisjes verkoopt. Elk insect vraagt om een andere opening. Voor vlinders moeten het bv.verticale spleetjes zijn, voor hommels en bijen kleine ronde gaatjes. Dus ik moet bedenken wie ik gastvrijheid wil verlenen.
    En voor Michel heb ik een groot grasveld waar hij zijn tentje kan zetten.
    beantwoord
  • Op onderstaande site staat hoe je van hout een 'bijenhuis' kunt maken. Met dat idee kun je ook iets van keramiek maken. Alleen vraag ik me af of de bijen daar ook in gaan wonen omdat keramiek m.b.t. vocht en temperatuur natuurlijk anders is dan hout.

    http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/97083-maak-uw-tuin-of-balkon-vriendelijk-voor-bijen.html

    En nog een:
    www.een.be/.../bouw-mee-voor-de-bij

    Je zou ook nog kunnen overwegen om hout en keramiek te kombineren
    beantwoord
  • Leuk dat je dat gaat proberen.
    Ik heb er een gemaakt van hout opgevuld met stro, blokjes met gaatjes in allerlei maten, mos etc.voor solitair bijtjes.
    Zou het wat zijn om het van papierklei te maken omdat het wat poreus is ivm de vochtigheidsgraad?
    beantwoord
  • Onder het trefwoord "bijenkorf keramiek" is deze stof in feite al uitgebreid langs gekomen.
    Hieruit blijkt dat keramiek voor niet in de grond "broedende" of overwinterende insecten niet het aangewezen materiaal is.
    Muizen en hommels stellen wél prijs op woon-, enz.gelegenheid in of op de grond en kiezen daarbij dan ook wel voor steen.
    Misschien is dat een idee dat meer kans op succes heeft.
    En vergeet ook vooral niet de plek waar e.e.a. geplaatst wordt; daar staat of valt alles mee.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.