ALGEMEEN > Urnen > Kan ik een urn maken van steengoed gietklei?

Ik heb inmiddels al op de verschillende forums gelezen dat, als de urn buiten komt te staan, hij van steengoed moet zijn. En natuurlijk met de desbetreffende steengoed glazuur worden bedekt. Nu werk ik veel met gietklei, en ik zag dat er ook steengoed gietklei bestaat. Kan ik daar de urn van maken? En zijn er bijzonderheden waar ik rekening mee moet houden wanneer ik met steengoed gietklei ga werken. Behalve dan het hogere stoken. Ik heb hier namelijk nog nooit mee gewerkt. Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groetjes Marion
urn
gevraagd

4 antwoorden

  • Als de urn voor buiten is bedoeld moet je beslist geen aardewerkgietklei daarvoor gebruiken. Een steengoedgietklei gestookt hoog in het geadviseerde temperatuursgebied is een goede keuze. Als de urn voor gebruik binnenshuis is bestemd, kun je aardewerkgietklei gebruiken; deze is echter wel minder sterk. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Marion, een urn moet niet noodzakelijk in steengoedklei gemaakt worden. Dit kan ook met aardewerkklei, als je maar stookt aan de bovengrens-temperatuur ( meestal 1100 - 1150 °C ).
    beantwoord
  • Marion, je hebt beslist geen steengoedklei nodig hoor. Je moet deze klei enkel aan zijn bovengrens bakken, dan is ie keihard en waterdicht. Beter dan steengoed wat niet op zijn max. temperatuur gestookt is. Zoutglazuurstook in anagama op 1350°C maakt hier wel een uitzondering op.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie adviezen, en ik ga er zeker mee aan de slag!! Als er nog mensen zijn die adviezen hebben hoor ik ze graag.

    Groetjes Marion
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.