ALGEMEEN > Klei - algemeen > Porselein opschuren

Ik heb gegoten potjes (gietporselein van Witgert 52) bisquit gebakken op 960°C. Kan ik oneffenheden nog wegschuren? Met schuurpapier, nat of droog??? Graag goede raad.

7 antwoorden

  • Dat gaat zeker goed lukken omdat porselein op die temperatuur nog relatief zacht is. Wel moet je er voor waken dat je GEEN carborundum schuurpapier gebruikt omdat dit het toekomstige glazuur kan doen blazen. Dus geen watervast, zwart schuurpapier gebruiken.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Bedankt Michel. Ik gebruik dus fijn schuurpapier maar moet ik dit nat of droog gebruiken?
    beantwoord
  • Na goed te lezen, veronderstel ik dat ik het droog moet gebruiken.....
    beantwoord
  • Hoe weet je dat het schuurpapier geen carborundum bevat, er wordt nooit iets bijgemeld op de verpakking, is er een merknaam, zodat je safe werkt met het schuren? groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Geen watervast, zwart schuurpapier gebruiken. Alle andere soorten zijn dus ok (veronderstel ik).
    beantwoord
  • Truus, zowel Korund ( geel ) als siliciumcarbide ( zwart ) zijn zeer geschikt om biskwie op te schuren. Ik mag wel veronderstellen dat je nadien het stof van je werkstuk afneemt. Laat verder geen sporen na.
    beantwoord
  • Beslist geen zwart schuurpapier gebruiken omdat slechts kleine achtergebleven sporen van het carborundum grote problemen kunnen opleveren (vooral bij een glazuur dat taai vloeibaar is).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.