ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Kratertjes in het transparant glazuur.

Ik heb steengoedklei gestookt met transparant glazuur tot 1180 graden. Er zitten overal gesprongen luchtbelletjes/kraterjes op. Het is poederglazuur tot 1280 graden. Wat is er verkeerd gegaan en kan ik mijn werk nog eens stoken.

15 antwoorden

  • Ik ben bang dat je te laag hebt gestookt. Probeer het nog eens maar dan op steengoed temperatuur.
    beantwoord
  • Dankjewel voor je snelle antwoord. Ik kan helaas niet hoger stoken. Als ik 1060 graden stook zou ik het dan nog glad krijgen.
    beantwoord
  • Ben even vergeten dat het transparant glazuur is wat gestookt kan worden van 1020 tot 1280 graden. GG202 Keramikos.
    beantwoord
  • Philly, dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
    beantwoord
  • Hallo Lucien. Ik had deze glazuur gekocht, omdat je niet persé een steengoedbak van boven de 1200 graden hoeft tedoen. Ik heb zo hoog mogelijk gestookt voor mijn oven. webwinkel.keramikos.nl/...uur-transparant-1kg.html
    beantwoord
  • Philly, ik vrees dat er een tikfoutje zit in de data van Keramikos en 1020 eerder 1120 moet zijn. Komt er nog bij de vraag hoe snel je deze temperatuur gestookt hebt. Als je zeer langzaam stookt hoef je niet zo hoog te stoken dan wanneer je snel stookt. Neem contact op met Keramikos met de vraag of dit wel degelijk een glazuur is om te stoken tussen 1020 en 1280 °C.
    beantwoord
  • Philly, Als ik het zo lees vermoed ik ook dat de informatie op de website van Keramikos niet klopt.

    Als je bij 1180 kratertjes krijgt, dan zou het wel eens een glazuur voor 1220 tot 1280 kunnen zijn.
    Als 1180 het hoogste is dat je kunt stoken, dan zou je kunnen proberen op 1180 te stoken, en dan een tijd pendelen op die temperatuur, b.v. een uur. Dat heeft hetzelfde effect als wat hoger stoken.
    Langzamer opstoken zoals Lucien voorstelt kan ook helpen. Ik zou beide doen: langzaam opstoken en dan pendelen.

    Succes,
    Geert
    beantwoord
  • Ik heb deze glazuur de GG202 getest op 3 temperaturen nl 1200 ,1220 en 1240 met goed resultaat (op een proefplaatje) omdat ik verrast was bij het lezen van het zeer grote stookgebied waarin gestookt zou kunnen worden. Op lagere temperatuur heb ik nog geen testen gedaan.
    groetjes Sonja
    beantwoord
  • Geert, dat het stooktraject eerder tussen 1220 en 1280 ligt was ook mijn idee, maar gaf nog een beetje voordeel van de twijfel. :-)
    En bij oude oventypes én op de volle capaciteit hoeven te werken is het zeker eerder aan te raden om snel naar zijn bovengrens te stoken en dan te pendelen. Zo heb je minder energie doorstroom ( via de wanden ).
    Gebeurt wel meer bij overschrijven van data dat er al eens een tikfoutje kan optreden.
    beantwoord
  • Sinds een jaar of 4 gebruik ik ook deze glazuur naar volle tevredenheid,loopt mooi uit na het spuiten en minder last van opaak zoals mijn andere glazuur op 1050 nog wel eens heeft.
    Ik stook met deze glazuur vanaf 1080 graden maar het meeste op 1140/1180 graden wat dan ook buiten geplaatst kan worden of als tegel aan de muur.
    Heb met deze glazuur totaal geen problemen gehad afgelopen jaren maar het zou kunnen zijn dat het misschien te dik erop is gekomen?Of in een stoffige omgeving gehad?Schuur jij je werk bv?Is maar een idee.
    De aanduiding van Keramikos klopt dus echt wel!!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Je hebt helemaal gelijk Caroline. De temperatuur aanduiding is wel goed. Ik heb het er waarschijnlijk te dik opgebracht. Ga het nog eens proberen op 1100 graden.
    beantwoord
  • Mooi werkje Caroline, maar mij lijkt het toch meer op een sinterslib en nog geen uitgesmolten glazuur, al dan niet glanzend of mat.
    beantwoord
  • Philly, misschien kun je een foto plaatsen?
    Caroline, ik kan het a.d.h.v. jouw foto niet met zekerheid zeggen, maar ik heb ook de indruk dat dat te laag is gestookt.
    beantwoord
  • De foto is misschien niet al te duidelijk,is op een afstandje gemaakt,want het hangt in de nok van een huisje in zuid Frankrijk,in de felle zon zodat het misschien wat vertekend is.
    De klei is gekleurd met een engobe en daarover is de glazuur gespoten en op 1180 gebakken.
    Ik had de glazuur inderdaad ook genomen voor het ruime stookgebied zoals Sonja dat zo mooi zegt,want de klei is tot 1180 graden.De tegel heb ik meerdere keren gemaakt en 1 als proef nu al 4 winters hier buiten hangen en het ziet er nog steeds picobello uit.Kan daar eventueel een foto van maken zodat je het wat van dichterbij kan zien want al die benamingen zoals sinterslib,daar weet ik niet veel vanaf,je mag het uitleggen kan ik weer wat van leren.
    Zoals eerder gezegd,alles wat van mij of van de cursisten ook voor buiten wordt gemaakt werk ik met deze glazuur op 1160 af en tot nu toe gaat het al meer dan 4 jaar goed. .
    beantwoord
  • Dank jullie wel voor de adviesen. Ik heb er weer van geleerd. Heb nog wel kontakt gehad met Keramikos. De aanduiding klopt wel. Heb alles in de oven met nog een stook op 1080 en 40 min. pendelen. We zien het wel morgen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.