ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Probleem glazuur

Heb hier al heel veel opgezocht bij "trefwoorden"...en al heel wat gelezen ivm luchtbelletjes, kraters, pinholes enz. Maar ik kan het antwoord niet direct vinden ivm mijn specifiek probleem. Vandaar mijn vraag :

Ik heb nieuw kwast glazuur gekocht van Botz (9538 Glanzocker). Heb eerst biscuit gebakken op 950 graden, daarna een staaltje gemaakt en gebakken op 1050 graden. Dit was echt een heel mooi resultaat. Vandaar dit glazuur gebruikt voor mijn theelichtjes...zelfde klei gebruikt, zelfde temperatuur biscuit, zorgvuldig 2 lagen kwast glazuur aangebracht en opnieuw gestookt op 1050 graden. Ik had 14 theelichtjes in de oven, er zijn er 12 heel mooi gelukt en perfect uit de oven gekomen. Behalve de 2 theelichtjes met dit glazuur ? Echt vol kratertjes en luchtbelletjes...snap er niets van ? Het staaltje was echt perfect. Wat kan er verkeerd gelopen zijn ? En kan ik dit eventueel nogmaals stoken op een eventueel hogere temperatuur ? De max. temperatuur is 1060 graden...zou het helpen om 10 graden hoger te stoken ? Of is dit een theelichtje voor het containerpark...;)
Bijlagen:

17 antwoorden

  • Els, deze stuks zijn duidelijk te hoog gestookt. Als de rest gelukt is moet je de oorzaak zoeken in de onregelmatige warmteverdeling in de oven. Opnieuw bakken is geen optie.
    beantwoord
  • Els, ik weet het niet zeker maar ik heb de indruk dat deze blaasjes ontstaan zijn door 'koken' van het glazuur.
    Dat kan een gevolg zijn van te snel opstoken en/of te dik aanbrengen van het glazuur.
    Ik kan het a.d.h.v. de foto's niet heel goed zien, maar ik de indruk dat de glazuurlaag nogal dik is.

    Maar het glazuur lijkt ook 'gelopen' te hebben, en dan denk je inderdaad weer aan te hoog stoken en ook aan te dik aanbrengen.

    Wellicht een combinatie van problemen?
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Geert,

    Alvast bedankt voor de spoedige reacties en de interessante uitleg.

    Lucien, de andere theelichtjes zijn gelukt...maar dit was wel met een ander glazuur. Enkel de 2 theelichtjes met dit glazuur (glanzocker) zijn dus op deze manier uit de oven gekomen. Er zijn 3 "verdiepingen" in mijn oventje, en deze 2 stonden onderaan. Als ik me niet vergis worden de hoogste temperaturen bereikt bovenaan in de oven ?
    Dus denk ik dat ik beter de volgende keer de eindtemperatuur dan zal instellen op 1020 of 1030 graden ? (Het is een glazuur met temperaturen tss 1020 en 1060 graden).

    Geert, heb intussen al veel glazuren van Botz uitgeprobeerd...en inderdaad had ik ook de indruk dat dit glazuur veel dikker is dan alle andere. Ik heb het 2 lagen gegeven (terwijl er op het potje staat dat het 2 tot 3 lagen mag hebben). Misschien moet ik het glazuur toch een beetje aanlengen eerst met water ? Dan heel voorzichtig 2 fijne laagjes aanbrengen en iets lager stoken ?

    Zaterdag ga ik terug biscuit bakken en daarna een nieuwe poging tot glazuren ! Ik hou jullie alvast op de hoogte.

    Kijk al uit naar verdere reacties...

    Bedankt !! Heb hier al heel wat bijgeleerd ;)

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Hoi Els,
    Ik werk veel met de kant en klaar glazuren van botz.
    Mijn ervaring is dat de 'effect'glazuren dikker zijn dan de gewone effen kleuren.
    De effect glazuren breng ik dus ook altijd maar in 2 lagen aan waarvan ik de 2e laag soms nog verdun met wat water.
    Ook deze glanzocker gebruik ik zo, met mooi resultaat.
    Ik stook wel hoger dan jij en dan aangegeven op de verpakking.
    Na veel proberen geeft dit voor mij het mooiste resultaat, mooier dan op eerder geprobeerde lagere aangegeven temperaturen.
    Mijn bisquitstook is tot 1000 gr en de glazuurstook op 1080 graden.
    Succes met je volgende stook!

    Groetjes Carien
    beantwoord
  • Hallo Carien,

    Echt bedankt voor jou reactie ! Maar dit maakt het voor mij nu wel een beetje moeilijker...ik was volledig van plan om het glazuur aan te lengen met water en lager te stoken...maar na jou reactie...tja, ik denk dat ik dan best de 2 adviezen eens moet uitproberen ;)
    Maar aangezien jij het glazuur kent en intussen al mooie resultaten hebt behaald...denk ik dat ik dan toch eerst eens zal biscuit bakken op 1000 graden en daarna een glazuurstook op 1080...en als dit niet zou lukken, ga ik lager stoken ;)

    Mag ik gewoon ook nog even vragen met welke klei je werkt ?

    Dit glazuur heb ik enkel aangekocht omdat een vriendin dit een fantastisch glazuur vind...dus het is ook maar voor één theelichtje...vind het wel een beetje lastig om een stook te doen voor één theelichtje...maar ja, dit is dan gewoon een nieuwe "ontdekkingstocht" ;)
    beantwoord
  • Hoi Els,

    Natuurlijk mag je dat vragen
    Ik gebruik Witbakkende fijne Charmotte klei 20% 0-0,5 mm
    De glazuurstook stook ik in 9 uur naar 1080 graden en pendel ik dan 10 minuten.
    Succes met je ontdekkingstocht en ik ben benieuwd of je het gewenst resultaat bereikt
    beantwoord
  • Bedankt Carien !!

    Ik gebruik dezelfde klei ;) Dus dat is al goed nieuws...en ik heb intussen 2 nieuwe theelichtjes gemaakt en geglazuurd. Deze keer de 2de laag een beetje aangelengd met water. Ik heb gisteren een stook gedaan op 1020 graden en met een heel mooi resultaat deze keer ! Dus van harte bedankt voor het advies, Lucien en Geert.

    Het 2de gaat volgende week in de oven op 1080 graden. Ben gewoon benieuwd wat dit zal geven. Wil wel eens vergelijken...dus volgende week volg ik jou advies, Carien.

    Bedankt en lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Hoi Els,

    Goed te horen dat je in elk geval al een mooi resultaat bereikt hebt. Uiteraard ben ik zeer benieuwd wat voor een verschillen je nou gaat merken met de volgende stook op 1080 gr. Ik ben benieuwd en hoor het graag!

    Groetjes,
    Carien
    beantwoord
  • Hoi Carien,

    Ik hou je zeker op de hoogte van het resultaat ! En zal dan ook foto's meesturen van de 2 theelichtjes ;)

    Ben zelf ook heel benieuwd !! Op deze manier blijft het leven echt wel spannend...

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Hoi Carien,

    Even laten weten dat het 2de theelichtje, gebakken op 1080 graden, deze morgen heel mooi uit de oven is gekomen. Totaal ander effect als hetzelfde theelichtje met hetzelfde glazuur...maar dan gebakken op 1020 graden. Ik ga zeker morgen foto's posten ;) Is nu al een beetje te donker om foto's te nemen...

    Wat ik wel heel raar vind, het resultaat van het bakken op 1020 en 1080 graden is echt wel mooi...maar hoe komt het dan dat het stoken op 1050 graden volledig is mislukt ? En iedere keer met hetzelfde glazuur ? Raar...

    Groetjes,
    Els.
    beantwoord
  • Hoi Els,
    Wat fijn dat ze beide gelukt zijn!
    Ik ben zeker benieuwd naar de foto's en dus de verschillen.

    Raar is het idd wel dat lager en hoger stoken dus wel lukt maar de eerste keer op 1050 niet, misschien heeft Lucien daar een verklaring voor?

    Ik zou nog wel van je willen weten of je bij beide gependeld hebt en zo ja hoe lang.

    Groetjes Carien
    beantwoord
  • Hallo Els,

    Maar ik begrijp dat je de eerste theelichtjes op 950 bisquit hebt gebakken, en de latere lichting (die zowel op 1020 als op 1080 goed zijn gegaan), op 1000 graden bisquit hebt gebakken. Klopt dat?
    Door hoger bisquit bakken wordt de scherf minder poreus, en dat heeft ook zijn invloed. Mogelijk is dat de oorzaak van het probleem geweest.

    Groeten,
    Geert

    beantwoord
  • Hallo Carien en Geert,

    Hierbij een beetje meer uitleg en foto's.

    Geert : ik was van plan om de theelichtjes eerst biscuit te bakken op 1000 graden en dan pas glazuren. Maar ik had nog niet voldoende om een oven te vullen...en wou toch verder experimenteren, dus heb ik er toch 2 genomen die reeds biscuit gebakken waren. Dus net zoals de vorige keer biscuit op 950 graden.

    Het 1ste theelichtje is gedraaid met witbakkende klei zonder chamotte en gebakken op 1020 graden en 20 minuutjes gependeld.

    Het 2de theelichtje is gedraaid met witbakkende klei met fijne chamotte, gebakken op 1080 graden en ook hier 20 minuutjes gependeld.

    (En dus 2x hetzelfde glazuur gebruikt ;) )

    En dit is het resultaat :
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hoi Els,

    Wauw, ik vind ze beide erg mooi geworden, hoe verschillend ze ook zijn!

    Tja, en voor mij blijft het ook een raadsel waarom die eerste op 1050 gr mislukt is.
    beantwoord
  • Hoi Els,

    Fijn dat ze nu in ieder geval goed uit de oven zijn gekomen.

    Als ik het goed begrijp is het enige verschil met de mislukte lichtjes dus dat je nu het glazuur dunner hebt aangebracht.
    (Aangezien ze zowel op 1020 als op 1080 goed zijn geworden, kan ik me niet goed voorstellen, als verder alles hetzelfde is, dat het op 1050 niet goed zou gaan.)

    Groeten,
    Geert
    beantwoord
  • Bedankt, Carine ;)

    Dit waren "proefjes"...niet echt perfect gedraaid, vandaar dat ik ze heb gebruikt om eens uit te proberen.

    Nu ga ik de goed gelukte theelichtjes glazuren. Ben alleen nog aan het twijfelen op hoeveel graden ik nu zou stoken...kan niet goed kiezen ;) Vind ze ook wel allebei "iets" hebben.

    En inderdaad Geert, de 2de laag heb ik nu met een beetje water aangelengd...dus misschien ga ik toch ook op deze manier nog eens proberen om toch één theelichtje te proberen op 1050 graden. Aangezien ik toch meestal stook op 1050 graden...en het zou jammer zijn om dan enkel voor dit glazuur lager of hoger te moeten gaan stoken.

    Lieve groetjes,
    Els.

    En nog één vraagje Carien, is het resultaat bij jou op 1080 graden met dit glazuur een beetje gelijkaardig als het mijne ? Of heb jij nog een totaal anders resultaat ? (Gewoon een beetje nieuwsgierig ;))
    beantwoord
  • Hoi Els,
    Bij mij ziet er zo uit:

    Groetjes Carien
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.