ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > fritte 14.51

ik woon in Amerika en zoek een vervanger voor fritte 14.51. In januari heeft Michiel Kuipers vragen hierover beantwoord maar ik kan er geen chocola van maken. Komt de genoemde fritte 3134 in aanmerking om als vervanger te dienen en hoeveel moet ik ervan gebruiken ?

5 antwoorden

  • Fritte 3134 is een fritte met een veel hoger SiO2 gehalte en heeft ook een lagere uitzetttingscoëfficiënt dan 14.51. Zoek daarom voor een vervanger van dit fritte een fritte waarvan de formule sterk overeenkomt.
    Fritte 3701 = fritte 14.51 =
    1,00 Na2O . . 2,86 SiO2
    1,99 B2O3
    Molgewicht = 373,03
    Vooral het hoge Natriumgehalte zorgt hier voor een hoog uitzettingscoëfficiënt.
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hier staan de meeste Amerikaanse frittes met hun samenstelling: http://digitalfire.com/4sight/material/frits.html
    beantwoord
  • Je kan het best fritte 3701 vervangen door ferro fritte 3221.
    Je moet wel je recept een beetje aanpassen.
    Dat gaat makkelijk met een glazuur berekeningsprogramma zoals o.a glazechem of het programma dat staat op de site van Geert Theunissen

    Frans
    beantwoord
  • Als je de Segerformule van fritte 14.51 hebt (die kan ik je sturen) dan kun je de fritte toch ook zelf samenstellen uit de basisgrondstoffen? Ik neem aan dat je die daar kunt krijgen... Dan heb je precies wat je zoekt toch?
    beantwoord
  • Het is niet gemakkelijk om zelf frittes te maken. Voor het invoeren van de benodigde oxides uit het fritte moet je terugvallen op in-water-oplosbare grondstoffen. Dus een fritte zonder meer vervangen door deze grondstoffen is ook niet mogelijk. Dus toch maar het fritte zoeken dat je nodig hebt of een fritte met een samenstelling die in de buurt komt.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.