ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Recept voor magnolia roos voor Raku

Heeft iemand een recept voor de kleur magnolia roos voor in de raku. Het is een diep donker roos. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd en krijg wel roos maar niet dat diepe donkere typische roos zoals de bloemen magnolia (zie bijlage)
Bijlagen:

4 antwoorden

  • Dat is de lastigste kleur om te krijgen. Ik heb veel kleuren in mijn assortiment maar deze ontbreekt. Ik ken geen kleurpigment dat deze kleur oplevert. Je zult het dus moeten zoeken in een speciale combinatie van basisglazuur en kleurende oxide of kleurpigment. Ik heb daar geen ervaring mee in het temperatuursgebied hoger dan de raku.
    Met groet www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • De kleur is te bereiken met de kleurstof "MAROON 'van Cookson mattey 8% en een toevoeging van tinoxide 0,5 tot 2% in een zinkvrij glazuur.
    Wat ook kan is 0.2% tot 0.5% chroomstain (oxide) met toevoeging van 3 tot 6% tinoxide.
    proefjes maken zal noodzakelijk zijn.

    Frans
    beantwoord
  • Dank je wel, ik ga het uitproberen.
    beantwoord
  • Dag Cecilia. Ik koop af en toe kleurpigmenten bij Cock Keramiek in Bergschenhoek. Daarbij was ook een soort paars, CP75. En de samenstelling is Sn Cr, dus precies wat Frans Boot vermelde.Ik voeg meestal 10% kleurpigment toe aan een transparant glazuur.
    Je kunt telefonisch bestellen bij Cock 010514477, dan sturen ze het zakje van 50 gram op, kost 4,90
    Ik weet natuurlijk niet wat deze kleur doet in de Raku.
    Succes, plaats maar een foto als het gelukt is, altijd goed te weten.
    Tjalda Wesseling
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.