ALGEMEEN > Klei - algemeen > silicaten en of metalen

hallo allemaal.

ben voor mijn aqua hobby klei aan het zoeken om een achterwand te maken. maar heb gezien dat er nog al wat gevaarlijke stoffen in zitten voor het aquatisch leven. het moet in een zeeaqua komen dus mag geen silicaten en metalen bevatten of uitstoten na het bakken. hoop dat er mensen zijn die me kunnen helpen.

grt johan

11 antwoorden

  • Johan, het belangrijkste mineraal van de aardkorst is silicium. Dat zit ook in planten, dieren en mensen. We nemen het zelfs als voedingssupplement. Als je niets van scheikunde af weet, zal ik het eenvoudig stellen : kijk niet naar welk mineraal er in zit, maar naar welke gevaarlijke stoffen er kunnen vrijkomen. Dat hangt af van hoe ze gebonden zijn aan andere stoffen (stabiel zijn) en hoe ze reageren in bepaalde omstandigheden. Ik kan je verzekeren dat gebakken klei, welke mineralen er ook in zitten, niet reageert met zeewater in een aquarium. Grieks aardewerk ligt al 2000 jaar in zee en wordt regelmatig ongeschonden bovengehaald. PO4 test je omdat het een graadmeter voor vervuiling is. Het vrije 3 keer negatieve molecuul PO4 komt vooral uit oplosbare kunstmest. Dit onttrekt zuurstof aan het water en doet koralen sterven.
    Nogmaals, uit alle kleisoorten boven de 900°C gebakken komt niks meer vrij gezien alle zouten dan gebonden zijn met silicium.
    beantwoord
  • Johan, het hoofdbestanddeel van klei zijn silicaten. Niks giftig aan. Glas is ook een "silicaat"-product. Roodbakkende klei bevat ijzeroxide. Ook niet giftig. Boven 900°C gestookt komt er niks meer vrij wat eventueel giftig zou kunnen zijn.
    beantwoord
  • Johan, wat Lucien zegt. En neem dan pure klei en bak het oop steengoed temperatuur. Voor beplanting maak je dan in de wand, alvorens te bakken, kleine bakjes waarin je naderhand aarde en een waterplant kunt zetten.
    mvg
    Liset
    beantwoord
  • Ach Liset, zelfs op hoge temperatuur bakken is overbodig. Biskwie-stook op 900°C volstaat reeds. Dit is toch te gék .
    beantwoord
  • Dag Lucien, ik weet niet wat voor zee aquarium Johan graag wil. Misschien wel op pool-temperaturen.

    Johan, ga eens op vakantie naar zee en voel de bodem eens. :-)
    mvg
    Liset

    beantwoord
  • hoi

    thx voor de antwoorden.
    het moet een koralen bak worden en die jongens zijn vrij gevoelig voor silicaat. dat wil je absoluut niet in je water hebben. het gaat erom dat ik een grillige achterwand creeer. maar als ik goed begrijp komt er na het bakken geen stoffen meer vrij in het zeewater.

    grtzz
    beantwoord
  • Kijk ook even op trefwoord: aquarium
    of via link: http://oud.klei.nl/forum/trefwoorden/2731/aquarium
    beantwoord
  • Johan, silicaten, m.a.w. siliciumverbindingen zoals die voorkomen na het bakken van klei zijn niet giftig. Hoe kom je bij zulke misvatting? Zand op het strand is een silicaat. Ga je geen wit zand in je aquarium doen of hou je het enkel bij kunststof? Silicaten hebben vissen nodig voor de opbouw van kraakbeen, net zoals wij. Toch maar eens beter informeren hoor.
    beantwoord
  • lucien ik geloof dat jij het niet snapt. koralen sterven af bij po4 waarde van 1.0. dat zand ook een silicaat is weet ik ook wel. had alleen de vraag of klei dat niet zou afgeven aangezien ik geen verstand heb van klei
    beantwoord
  • kijk lucien DAT wilde ik weten. mooi dank je wel nu is het duidelijk voor mij. nu kan ik gaan experimenteren.
    THX grtzz
    beantwoord
  • Dienstmededeling: Vraag en antwoord staat hier door elkaar.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.