ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Economy Favourite LT-4

Hallo,
Ik heb sinds kort een Economy Favourite LT-4. Deze heb ik gekocht via Marktplaats. Ik ben nog erg nieuw in de keramiekwereld en heb de handleiding van de Kiln Sitter gevolgd. Dus 1 uur stand 1, stand 2 drie kwartier, stand 3 dertig minuten, stand 4 dertig minuten en dan naar full.
Hoelang duurt het voordat de oven op 1230 graden brandt?
Ik heb het vandaag 1 uur op full gedaan, maar kwam hoogstens uit op 900 graden. De oven zou volgens de verkoper op 1230 graden moeten kunnen stoken.
Is deze oven nu stuk of moet ik veel langer Full aanhouden?
Iemand die me hier wat meer over kan vertellen?
Groet,Maurice

9 antwoorden

  • lucht verwarmen lukt niet zo snel Maurice.
    Als alle spiralen warm worden kan je beter een goed gevulde oven proberen te stoken.
    De vulling houdt de warmte beter vast.

    Frans
    beantwoord
  • Ok bedankt voor de tip Frans! Ik zal de oven binnenkort goed vullen. Ik zal je op de hoogte houden :)
    beantwoord
  • Het gaat hier niet om de vulling van een oven maar om de snelheid van stoken. Om op een temperatuur van 1230 graden te komen is meer tijd nodig dan een uur. Het is mooi dat deze oven in een uur tijd op 900 graden is gekomen; dat is relatief snel. Ga er maar van uit dat een lege oven er toch een paar uur over doet als je deze direct op full zet. Overigens is een dergelijk snelle stook niet aan te raden voor een vulling met keramiek.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Maurice, ik heb een ' standaard '- oven en die gaat langzamer op wanneer die vol zit en sneller als die leeg is. Misschien kan het hier ook aan de zeelucht liggen.
    Kijk ook eens tussen de trefwoorden ' stookcurven '.
    beantwoord
  • Wow bedankt voor de goede tips! Waardeer ik enorm. Nu weet ik ook tenminste dat mijn oven niet kapot hoeft te zijn. Ik kan weer effe verder. Begrijp nu dat ik ook meer geduld moet hebben :)
    beantwoord
  • Maurice, als deze oven werkt met een kiln sitter zou je best eerst eens te stoken op lage temperatuur met smeltcone 010 en kijken of dit werkt. Indien de oven +/- 950 bereikt heeft zou deze automatisch moeten afslaan. ( Zie gebruiksaanwijzing )
    beantwoord
  • Dat is inderdaad wel een goed idee. Nog even een andere vraag. Er zit een gat in de deksel van mijn oven. Ik zie dat het niet het geval is bij andere ovens. Moet ik deze dichten of gewoon open laten?
    beantwoord
  • Open laten. Enkel sluiten bij reducerend stoken.
    beantwoord
  • Dank je Lucien :)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.