ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Asglazuur doffe glans

Ik experimenteer momenteel met asglazuren (prille begin)en ik vind het resultaat nogal dof. Het glazuur heeft echter wel een goede textuur en voelt ook niet ruw aan. Het is dus uitgesmolten. De eerste keer heb ik flink gewassen as gebruikt, maar dat blonk hard. T° (1260°C) en recept zijn dezelfde gebleven, maar nu heb ik ongewassen as gebruikt.
Hoe kan ik nu de glans verhogen?
Silex verlagen of weglaten? Echter ook met een ander recept zonder silex, nl. kaliveldsp. 2, As 2 en kaolien 1, krijg ik een dof resultaat.
Alvast bedankt!

4 antwoorden

  • kaolien weglaten of halveren Ingrid
    Er zit ook al aluminiumoxide in de kaliveldspaat

    Frans
    beantwoord
  • Aha, bedankt voor je snelle reactie Frans. Ik dacht dat het silexgehalte moest worden aangepast zoals bij andere glazuren: silex omlaag om glans te verhogen. Nu bevat het recept waar ik het over had talk 7, as 36, ball clay 20, neph. sey. 30, kaolien 3,5 en silex 3,5 (is een recept uit een boek). Is het voldoende om je oplossing voor de kaolien ook hier toe te passen?
    beantwoord
  • Met het verlagen van de silex (kwarts neen ik aan) zou je meer glans kunnen krijgen Ingrid omdat je dan de smelttemperatuur van het glazuur verlaagt maar het aluminium aandeel in deze glazuur zal de glans tegen gaan.
    dus verminderen van kaolien en eventueel ballclay zal een beter resultaat geven bij dezelfde afstooktemperatuur.

    Frans
    beantwoord
  • Ok,begrepen. Hartelijk dank voor je nuttige feedback Frans. Kan weer gericht verder experimenteren.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.