ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Haarscheurtjes glazuur, opnieuw bakken?

Hallo allemaal,

Iedere keer na de glazuurbrand pingelen er continu haarscheuren in het meeste van mijn werk nadat het uit de oven is gehaald.
Inmiddels heb ik op dit forum begrepen dat het kan komen doordat ik de biscuit stook te laag doe; op 950.
Dus die doe ik de volgende keer hoger....
Alleen, is mijn werk nu nog te redden? Helpt het om het opnieuw te stoken? En dan zelfde temperatuur of hoger?

Ik heb het overigens altijd voornamelijk met wit glazuur. Of het nou van Terra Color, Botz of Duncan is. Bij dit werk heb ik twee kleuren wit van Duncan gebruikt. Nordic Light en Royal Danish. Bij een werkstuk waarbij ik deze twee heb gecombineerd heb ik overigens geen last van haarscheuren, maar dat zal wel toeval zijn.

Hartelijk dank voor het antwoord vast.

Overigens heb ik nu op 1060 graden gebakken. Dat is de Max voor het Duncan glazuur, maar er stond ook werk tussen die met Terra Color geglazuurd was en die heeft als richtlijn 1040 - 1060 graden.

18 antwoorden

  • Misschien is er een onduidelijkheid in het forum geslopen. Het ontstaan van craquelé in het glazuur wordt marginaal tegen gegaan wanneer de biscuitstook hoger is dan die van het glazuur. Dat gaat de craquelé tegen van een scherf die nog enigszins poreus is op de glazuurtemperatuur en op termijn toch water opneemt, daardoor iets uitzet en daardoor op termijn craquelé's tot gevolg heeft in het glazuur. Wanneer er direct na de stook craquelé ontstaat dient er een betere afstemming gemaakt te worden tussen de scherf en het glazuur. En dat is nogal alastig als je niet bent ingevoerd in het vak.
    beantwoord
  • Melissa, het is net andersom. Lager biscuit stoken. De logica is dat de scherf dan nog mee met het glazuur kan krimpen om zo de spanning in het glazuur te verkleinen.
    beantwoord
  • Hallo Lucien,
    Dit is pertinent onjuist en niet verklaarbaar. Ik zal het dan nog maar eens proberen uit te leggen.
    Het gaat om een verschil in krimp bij afkoeling. Een biscuitstook die lager is dan de glazuurstook heeft totaal geen invloed op een verschil in uitzettingscoëfficiënt van de scherf en die van het glazuur. Bij de glazuurstook hebben zowel de scherf als het glazuur dezelfde hogere temperatuur gehad. Of de biscuitstook lager is geweest heeft daar dan geen invloed op.
    Wanneer de biscuitstook echter hoger is dan de glazuurstook zal de scherf meer dichtgesinterd zijn. De uitzettingscoëfficiënt van de scherf wordt dan niet veranderd maar de vochtopname van de scherf ná de stook is verminderd en daarmee de minimale uitzetting de scherf, een marginale craquelé vormende factor.
    Met groet
    beantwoord
  • Michel, je zit weer eens totaal fout !! :-(
    Zeer verklaarbaar met wat gezond verstand. Scherf krimpt bij het bakken. De afstand tussen bisquit en glazuurstook moet zo groot mogelijk zijn om een glazuur wat haarscheuren vertoond te verhelpen. Men kan ook het glazuur aanpassen door het minder sterk te laten krimpen of door het elastischer te maken ( SiO² verlagen en / of Al²O³ verhogen. )
    Je mag je nog steeds inschrijven voor mijn volgende masterclass ' Scheikunde voor glazuren '.
    beantwoord
  • Ik had wel een wat professioneler antwoord verwacht. Maar blijkbaar kies je ervoor om cynisch te worden en niet echt in te gaan op de materie waar het hier om gaat. Duidelijker kan ik het niet uitleggen dan hierboven.
    beantwoord
  • Vind het allemaal zeer ingewikkeld… Haha.
    Ik zal gewoon meer proefjes moeten doen.
    Begrijp alleen niet dat met dezelfde klei en dezelfde glazuur in het ene werk allerlei haarscheuren zit en in de ander niet. Kan het ook aan de vorm van het werkstuk liggen?
    In ieder geval, juist hetgeen welke ik in opdracht heb gemaakt zit nu vol met haarscheuren. Is er een manier deze haarscheuren nog eruit te krijgen?
    Opnieuw de oven in?
    beantwoord
  • Het kan aan de dikte van de glazuurlaag liggen. Misschien heb je de eerste keer dunner geglazuurd. Volgens mij heeft opnieuw stoken geen zin wanneer de craquelé al direct optreedt na de stook.
    Met vr.groet van Michel
    beantwoord
  • Lucien en Michel,

    Ik raakte een beetje in verwarring door jullie discussie, bij mijn weten kun je haarscheur in beperkte mate tegengaan door hoger bisquit te stoken. Ik heb voor de zekerheid een paar boeken geraadpleegd, en vind dat inderdaad ook terug.

    Groeten,
    Geert
    beantwoord
  • Lekker duidelijk, als je van twee professionelen een tegenovergesteld antwoord krijgt en hierover harrewarren. 't Zou fijn zijn als de waarheid in het midden lag, maar zo werkt het helaas ook weer niet.
    Ik doe een poging: de klei en het (aardewerk)-glazuur hebben mogelijk niet dezelfde krimp. Misschien is de klei meer geschikt voor steengoedglazuren.
    beantwoord
  • Melissa,

    Ik kan me voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

    Als ik jou was zou ik proberen:
    - dunner glazuren
    - hoger bisquit stoken (1000 graden)

    Als dat niet tot oplossing van het probleem leidt zul je het moeten zoeken in andere klei of ander glazuur (of zelf de samenstelling van het glazuur wijzigen, daar is hier op het forum ook al e.e.a. over geschreven).

    Mbt het werk dat je nu hebt: je kunt proberen het nog een keer te bakken. Ik begreep dat je al op de max temperatuur van het glazuur hebt gestookt, dus als je hoger gaat stoken heb je kans dat je allerlei andere problemen krijgt.

    Heb je bij het glazuur bakken gependeld? Zo ja hoe lang?

    En ivm de suggestie van Jook: welke klei gebruik je? Ik neem aan aardewerkklei?

    Groeten, Geert
    beantwoord
  • Geert, hoe hoger je stookt, hoe meer de klei zal krimpen. Juist ? Stel dat je nu biscuit gaat stoken op dezelfde temperatuur dan het glazuur zal bij de tweede stook, de glazuurstook, de klei niet of nauwelijks nog krimpen. Juist ?
    Wanneer je glazuur zet op een scherf wat niet meer gaat krimpen en het glazuur nog wel ( met uitzondering van glazuren die enkel en alleen uit gefritte grondstoffen is samengesteld, want die hebben hun krimp al gehad bij het fritten ) krimpen, met haarscheurtjes tot gevolg. Het tegenovergestelde heb je waar het glazuur de krimp van de klei niet kan volgen en op de randen gaat afspringen. Hier kan hoog bisquit-stook helpen voorkomen.
    Dit betekend niet dat er nog andere factoren een rol spelen.
    Toeval wil dat ik de laatste weken een reeks glazuren heb ontwikkeld die, elektrisch gestookt, een raku-look hebben. Net uitlokken van deze craquelure door hoge bisquit-stook gelijk aan de glazuurstook. Schitterend resultaat. :-)
    beantwoord
  • Lucien,

    Ik citeer uit

    Emmanuel Cooper the potters book of glaze recepes: 'the remedy here is to bisquit fire the pot to a higher temperature to make the pot less porous'.

    Uit Bakker en van Veen zelf pottenbakken: 'in het algemeen wordt de kans op haarscheur ook kleiner als men de bisquit flink hoog bakt zodat de porositeit gering is'

    Tony birks pottenbakken het complete handboek: 'een bijzonder goede remedie tegen craqueleren op aardewerk is het bisquitbranden tot boven 1100 graden celsius. Hierdoor krimpt de scherf van de gladgebrande pot meer dan op lagere temperaturen en komt het glazuur onder de juiste drukspanning te staan'

    Wolf Matthes keramische glasuren: 'Abhilfe: nach Moeglichkeit Scherben dicht brennen'.

    Sorry, maar als deze vier auteurs allemaal met dezelfde oplossing voor een probleem komen, dan ga ik er vanuit dat dat klopt.

    Groet, Geert
    beantwoord
  • Geert, ik denk dat dit over een heel andere oorzaak van het ontstaan van craquelure gaat, namelijk een te poreuze scherf die nadien gaat zwellen en krimpen door opname van water. Dit kan men zien op oude badkamertegels en heeft totaal niks te maken met de craquelé die ontstaat net na de stook.

    Emmanuel Cooper en Bakker hebben het over minder poreus maken van de scherf. Reden dat Birks adviseert om tot boven de 1100°C te stoken is om reden de scherf waterdicht te maken doordat CaO dan als flux gaat ageren. Ook weer om dezelfde reden. Minder opname van water in de scherf.

    Sorry, maar deze heren hebben het over minder poreus aardewerk. Mijn advies om haarscheurtjes te voorkomen door minder hoog bisquit te stoken blijft nog staan als een paal boven water.

    Groet, Lucien.
    beantwoord
  • Het gaat dus om een biscuitstook hoger dan de glazuurstook.
    beantwoord
  • Naar aanleiding van een van bovenstaande berichten wil ik er op attenderen dat respect de basis regel is van dit forum. Iedereen mag op iedereen reageren. Het is een vrij forum, maar speel niet op de man. Erger je jezelf aan iemand? Houdt dit dan alsjeblieft voor je. Het forum is niet om modder naar elkaar te gooien.
    Als je je aan iemand ergert kun je wel een een bericht sturen naar de moderator via info@klei. Deze zal de gebruiker dan eventueel aanspreken op zijn/haar gedrag. Doe het in elk geval niet in het topic zelf.
    Namens het KLEI moderator-team, Yoka.
    beantwoord
  • Wat fijn dat dit gezegd is! Helemaal mee eens!
    beantwoord
  • Yoka,
    Dank voor je reactie.
    beantwoord
  • Bij welke temp. open je de oven voor het eerst Melissa en bij welke temp. pak je hem uit?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.