ALGEMEEN > Stoken > Stookcurve 1160°

Beste mensen,
ik wil biscuit gebakken werk (chamotte klei 0,5) dat ik geglazuurd heb, voor het eerst, op 1160° gaan stoken (elektrische oven). Nu heb ik 2 verschillende stookprogramma's, nl:
Programma 1: 100° p/u tot 700°, daarna 200° p/u tot 1160° en 20 min. pendelen.
Programma 2: 200° p/u tot 1160° en 20 min pendelen.
zoals jullie zien twee heel verschillende programma's. Kan ik het beste programma 2 gebruiken omdat mijn werk toch al biscuit gestookt is? Wie kan mij helpen? Alvast bedankt.
Nelly

2 antwoorden

  • Bij het stoken van klei naar biscuit dient er langzaam te worden gestookt de eerste honderd graden, zodat de klei van luchtdroog naar echt droog gaat. Daarna is er een tweede stuk waarin je niet te snel moet stoken; dat betreft de kwartssprong rond 573 graden. De kwartssprong dien je niet te snel te nemen zowel bij ongebakken als bij biscuitgebakken (of reeds glazuurgebakken spullen). Problemen met kwartssprong dienen zich aan vooral bij grote platte tegels, dikwandig werk of complexe vormen waar dun en dik zijn gecombineerd. Dus als je werk dunwandig is vermoed ik dat het tweede programma voldoet. Wil je geen risico nemen, dan kies je voor het tweede programma.
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Dank Michel, gezien je antwoord ga ik misschien tussen deze 2 opties in zitten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.