ALGEMEEN > Breuken, scheuren kapotvriezen, restaureren etc. > Nog glazuren na een stook van 1020?

Hallo ik ben een nog maar een paar weken bezig met mijn nieuwe hobby boetseren.. Op internet heb ik een 2e hands oven gekocht. In september ga ik op cursus. Nu heb ik enkele werkstukjes op 1020 graden gestookt, en later begreep ik dat ik dit onder de 1000 graden had moeten doen om ze nog te kunnen glazuren..... Mijn vraag is; kan ik ze nu nog glazuren? Of is de klei al te dicht van structuur?

16 antwoorden

  • Helaas was de vraag 2x gesteld. Onderstaand het bericht dat door Jeltje de Jong werd geplaatst op 3-4-2014 10.18:52. De 2e vraag is inmiddels verwijderd.

    Jeltje de Jong schreef: Ik denk niet dat het een probleem is. Breng de eerste laag niet te dik aan. Spuit je werk evt. in met haarlak voor een betere hechting. Er zijn keramisten die altijd biscuit bakken op deze temperatuur. Zelf stook ik op 955 graden.
    beantwoord
  • Hallo Corrie,
    Het biscuit stoken ligt meestal bij de 950° ,maar ook is 1050° wel gebruikelijk. Je kunt zonder zorg glazuren, de scherf neemt misschien moeilijker de glazuur op, maar voor je de eerste laag aanbrengt je werk goed nat spuiten en de eerste laag dun aanbrengen,totaal 3 ×kwasten, kruisgewijs. Gebruik optapix als CMC voor de hechting van glazuur en ook wordt het glazuur wel met Pehatine aangemaakt.( Met Pehatine wordt het glazuur o.a. mooi kwastbaar).Onder de trefwoorden vindt je heel veel informatie over glazuren en het gebruik van CMC en Pehatine.

    Veel succes en plezier. groet, truus w.

    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Hartelijk bedankt voor je snelle uitleg!
    Fijn dat ik nog kan glazuren!
    beantwoord
  • Beste Corrie,
    Echt geen probleem hoor!Ik stook altijd biscuit op 1020. Je zult geen glazuur aanbreng problemen ervaren.
    Echter voor raku waarbij de scherf rook moet opnemen om zwart te worden kun je beter lager stoken.
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Bij de SBB in Gouda wordt ook biscuit gestookt op 1020 graden. Ik heb nooit speciale maatregelen hoeven nemen om te glazuren. Dus bewoon doen zou ik zeggen.
    beantwoord
  • Fijn bedankt voor jullie antwoorden! Haarlak erop, dat zou ik nooit bedacht hebben...of ik dat durf?
    Ik ga morgen proberen te glazuren, spannend! Vandaag zijn er beeldjes uit de oven gekomen en helaas zijn er een paar gebroken, waarschijnlijk lucht belletjes, tussen de verschillende lagen. Weer wat geleerd zal ik maar denken. Het aanbrengen van glazuur vind ik ook best moeilijk.. Een boeiende nieuwe hobby!
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Corry, het zou ook nog eens kunnen dat je de oven te snel opstookt, dat daarom een aantal beeldjes gesneuveld zijn. Wij stoken in 5 a 6 uur naar 650 graden. Doe je dat te snel dan maak je kans dat de scherf barst. En goed drogen natuurlijk. Je werk op de foto ziet er super uit, netjes.
    beantwoord
  • Hallo Marcell,

    Bedankt, te snel gestookt dat zou ook nog kunnen! Ik heb het volgende gedaan.. In 60 min naar 100 graden, 60 min naar 225 graden , 90 min naar 350 graden, 75 min naar 450 graden, dan 75 min naar 600 graden, dan 75 min naar 800 graden en als laatste 90 min naar 1020 graden.
    Wat ik ook gedaan heb is bij 300 graden de (bovenlader)oven op een kiertje gezet... Mag dat eigenlijk? Het duurt ongeveer 36 uur voordat hij afgekoeld is...
    beantwoord
  • Je bedoelt in de afkoelingsperiode rond de 300 graden de deksel op een kier gezet? Ik zou het niet weten, iig zou ik het nooit doen. Je zou misschien spanning op de scherf kunnen krijgen als je hem zo zou laten afkoelen. Je opstoken is wel goed alleen je curve weet ik niet of die goed is. Ik hoop dat er nog iemand is die je daar beter advies over kan geven. Ik kom, als ik alles bij elkaar optel, op 6 uur uit tot de 600 graden en dat lijkt me wel in orde.
    beantwoord
  • Hallo Marcel,
    Ja ik heb de oven op een heel klein kiertje gezet, bij het afkoelen van mijn biscuitbakken.
    Misschien zijn er daardoor veel werkjes kapot gegaan. Ik doe het in ieder geval niet meer.
    Weet u waar ik een goed stook advies kan vinden voor glazuurstook?
    Duurt het bij iedereen 2 dagen voordat de oven is afgekoeld?
    beantwoord
  • De oven op een kiertje zetten is niet aan te raden. Bij de glazuurstook kan de knop, tenminste, als je geen computerbesturing hebt, op full gezet worden. Dus dan hoef je niet meer te schakelen. Het ligt aan de oven hoe lang het duurt voor hij is afgekoeld. De ene oven is beter geisoleerd dan de andere. Het ligt er ook aan hoe groot de oven is en hoe vol de oven gestookt wordt. Bij een volle oven duurt het afkoelen langer.
    beantwoord
  • Hallo Jook,

    Bedankt voor je reactie!
    Mijn oven heeft wel een besturing.
    Het wachten op resultaat is moeilijk en spannend, ik zal meer geduld moeten hebben...
    beantwoord
  • Beste Corrie,
    In 6 uur naar 600 graden is OK
    Afkoelen duurt afhankelijk van de isolatie lang.
    Doe nooit je oven open boven de 100 graden, zeker niet bij glazuur. Dan heb je meteen craquelé.
    Wij hebben op mijn werk net een nieuwe oven die goed geisoleerd is. Als hij op een dinsdag aan gaat kan je hem pas in de loop van vrijdag uitpakken!! Geduld dus.
    Het boek van "Klei tot keramiek" van oa Christine Jetten geeft veel practische basis instructies.
    Succes, Irene
    beantwoord
  • Door ervaring leert men wordt als eens gezegd.Ik maak al vele jaren tegels. Stoken verschild van oven tot oven: hoe kleiner de oven hoe voorzichtiger men moet opwarmen en afkoelen.
    Mijn grote oven geeft weinig problemen maar mijn klein proefoventje is een echte stouterik.
    De fameuze "kwartssprong" is de grote boosdoener, dat gebeurd zowel bij opwarmen als bij afkoelen rond de 575° C.
    Ik doe mijn ovens open bij 450° C en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
    De afkoeling echter, vooral bij kleine ovens, moet iets zijn van 50° C vanaf de het stoppen met stoken.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Roland,
    Ik denk dat alles te maken heeft met het type klei en niks met de oven. Indien er veel Al²O³ en weinig SiO² aanwezig is, heb je helemaal geen hinder van de kwartssprong. Deze kleitypes zijn wel iets duurder in aankoop, maar je wint dit duidelijk terug via het energieverbruik. Witgert klei nr 26 ( indian summer ) heb ik bisquit gestookt naar 1060°C in minder dan 3 uur ( je leest het goed : drie ). Afkoeling in 3 uur naar 100°C en dan openen. Klei met zilverzand is goedkoper, maar eigenlijk dubbel zo duur, als je me begrijpt.
    beantwoord
  • Bedankt allemaal voor de lessen! Ik leer heel veel van de vraag en antwoorden van iedereen!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.