ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Tips voor glazuur bij zeer fijn sculpturaal werk?

Hey, ik ben onlangs begonnen met het maken van reliëfs in klei. In deze reliëfs komen zeer klein en gedetailleerd geboetseerde menselijke figuurtjes voor.(figuurtjes van bv. 3 cm) Nu wil ik dit werk graag wit glazuren maar ik vraag me wel af of dit niet teveel details zal wegnemen. Bestaat er een manier om te glazuren met zoveel mogelijk behoud van de oorpronkelijke vorm? Ik heb een voorkeur voor vloeibare glazuur vanwege gebruiksvriendelijkheid (ik ben een beginner)

14 antwoorden

  • Zelf heb ik goede ervaringen met oxides. Het is alleen niet kant en klaar (hoeft er alleen maar wat water bij te doen) en heeft niet echte uitgesproken kleuren (geen felle kleuren). Op de onderstaande foto heb ik gebruik gemaakt van oxides.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bedankt Marcel, is het proberen waard! Nog iemand suggesties?
    beantwoord
  • nou..ehm..om nu alleen oxides met water te vermengen en dan te stoken en denken dat het klaar is...daar heb ik mijn bedenkingen over. Deze aanrader van Marcel...dat is dus geen glazuur hé?
    beantwoord
  • Ik gebruik over de oxide MR86. Dat is een blanke glazuur die als een soort lak werkt. En dan vindt ik het wel klaar. Zie maar de foto boven.
    beantwoord
  • Eddy, als je witbakkende klei gebruikt kan je volstaan met een transparant glazuur. Als je met zwart- of roodbakkende klei werkt, is witte glazuur de enige optie. Tenminste als ik goed begrijp dat je de reliefs een witte kleur wilt geven. Zowel de transparante als de witte glazuur is in poedervorm verkrijgbaar en dient aangemaakt te worden met water. Wat bedoel je trouwens met vloeibare glazuur? Glazuur moet immers altijd met water gemengd worden? Of heb je het over kant-en-klare kwastglazuur van (bijv.)Botz?



    beantwoord
  • Dag Jook,
    bedankt voor je antwoord.Het gaat hier inderdaad over kant-en-klare kwastglazuur.Ik heb het intussen geprobeerd en zoals ik al een beetje vreesde neemt het glazuur naar mijn voorkeur teveel van de details van de vorm weg. Het ligt er als het ware te dik bovenop.
    Bijgevoegd een foto van het resultaat met witte glazuur en een foto van een nog ongebakken werkje. De okerkleurige klei van dit nog ongebakken werkje wordt rood met het bakken. Ik denk er nu aan om nog enkel met witbakkende klei te werken en ik wil experimenteren met daarover een transparante (basis)glazuur en kleur. Iemand suggesties?
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Erg leuk werk. Inderdaad wel jammer dat de details met de witte glazuur verdwijnen. Witbakkende klei voor dit werk met een matte of glanzende transparante glazuur lijkt me hier beter voor.
    beantwoord
  • Ik zou bij dit soort werk eerder voor een afwerking met terra sigillata kiezen. Het voordeel is dat je alle details behoudt en toch een waterdichte afwerking hebt.
    beantwoord
  • Beste Eddy, Ik zou eerder in het assortiment van de kant en klare glazuren kijken van de merken zoals Duncan, Mayco en amaco.Misschien als je deze googled kun je al lezen over de mogelijkheden. Met sommige producten uit hun assortiment kun je werken zoals een schilder. Je kunt veel meer met details werken dan met de glazuren van Welte, Botz ,prisma ect.Ook gewoon 1 kleur is zeker mogelijk zonder het verlies van details.
    Je zogenaamde "mislukt" werk heeft nu wel wat weg van werk van Michael Flynn ,die daar hoge ogen mee gooit! Groetjes Sonja Deckers
    beantwoord
  • Hallo Eddy,
    Het advies van Ingrid is prima. De rechterfoto vind ik er wel erg mooi uitzien. Het glazuur zit er lekker vet op. Misschien moet je er aan wennen en kun je het juist als kwaliteit van keramiek zien en verder uitbuiten.
    www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Eddy,
    Doe je wel eerst een biscuitbrand voordat je gaat glazuren ? Als je dat niet doet trekt je werk veel glazuur/vocht aan en is het lastig om de glazuur dun aan te brengen.
    Je kunt je glazuur verder verdunnen en dan met een airbrush aanbrengen. Dan is de glazuur zeer dun opgebracht.
    Wat ook kan is je glazuur verdunnen en dan je werk dompelen en op de kop houden om uit te druppelen.
    Dan moet je alleen wel eerst biscuit bakken anders neemt je werk te veel glazuur (vocht) op. Hopelijk werkt dit voor je.
    beantwoord
  • dag eddy
    net wat ik wou zeggen liset. ik denk ook dat spuiten de betere oplossing is. en natuurlijk biscuitbrand . ik zou de biscuitbrand op 1020 doen en dan voor het spuiten even voorverwarmen in de oven tot bvb 120 of 150 graden zodat de glazuur er direct op blijft bij het spuiten. eventueel de glazuur mengen met een beetje cellulose lijm (behangerslijm). maak een paar proefventjes en test het uit, het is meer werk maar zo kan je wat naar je zin is verder doen en dat geeft altijd meer voldoening.
    mvg,
    mjk
    beantwoord
  • Bedankt allemaal,wat fijn al deze adviesen van mensen met ervaring!
    Ja, ik heb het werkje eerst biscuit gestookt, op 950 graden. Airbrush heb ik voorlopig nog niet maar het dompelen kan ik alvast uitproberen.
    Wat ik ga doen: zoals MJK C opperde ga ik proefventjes maken en daarop kan ik al jullie adviezen uitproberen.
    beantwoord
  • Bedankt ook trouwens Sonja Deckers voor het verwijzen naar het werk van Michael Flynn. Ik kende hem nog niet. Is erg interessant werk! Mooi die subtiele kleuraccenten op een voornamelijk wit werkstuk.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.