ALGEMEEN > Ovens > Vingerling type V253 en V263

Op het activiteitencentrum hebben we 2 ovens staan van Vingerling van het type v253 en v263 maar helaas weet niemand hoe ze werken.
We hebben een gebruiksaanwijzing maar dat gaat grotendeels over het aansluiten en droogstoken van de ovens.
Kan iemand ons uitleggen hoe deze ovens werken in praktijk?
alvast bedankt
vriendelijke groet Inge

5 antwoorden

  • Ik heb zelf een vingerling automatic 260, ik weet niet of die hetzelfde werkt. Ik zal onder deze rubriek in een nieuw hoofdstukje de beschrijving voor deze oven zetten.

    Succes Jose
    beantwoord
  • Bij deze oven zit een los kastje en een aantal knoppen op de oven zelf.
    Bij het losse kastje (foto 1) zit aan de linkerkant de pendeltijd (vasthouden van de eindtemperatuur) in te stellen tussen 0 en 60 minuten.
    Rechts de in te stellen eindtemperatuur tot 1200 graden
    Op de oven zelf (foto 2) zit een knop voor het percentage tijd dat de oven moet verwarmen.
    Daaronder een knop het aantal opwarmuren.
    Het werkt als volgt
    Je stelt de eindtemperatuur en de pendeltijd in.
    Bij de opwarmuren stel je het aantal uren in dat de oven niet voluit moet branden.
    Bij het percentage dat de oven moet branden begin je voorzichtig. Dit stel je elk uur/paar uur bij.
    Vingerling geeft als curve:
    1e 2 uur 10%
    2e 2 uur 40%
    5e uur 100%
    Mijns inziens gaat dat veel te hard.
    Ik heb er een losse pyrometer bijgekocht (foto 1)
    en kan zo de stook goed controleren. Ik zet hem meestal op 8 opwarmuren.
    eerste uur 5%
    daarna een uur 10%
    derde en vierde uur 20%
    vierde en vijfde uur 30%
    zesde en zevende uur 40%
    achtste uur 50%
    Na de opwarmuren gaat hij over op 100% stook, hij zit dan heel snel op zijn eindtemperatuur.

    Bij bovenstaande curve gaat hij bij mij in zes uur naar 600 graden en daarna in twee uur naar 900 graden
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jose,
    Ik ben in het bezit gekomen van precies zo'n zelfde oven als jij oprkoper niet verder w de foto hebt staan. Nou kon ik door de verkoper niet verder worden geholpen aan een gebruiksaanwijzing dus ik ben erg blij met jou beschrijving op het forum. Alleen ontbrak bij de oven ook de stekker die we inmiddels zelf nieuw aangesloten hebben maar nou veroorzaakt de oven steeds kortsluiting, stoppen erdoor, wanneer we op de oven zelf de percentage kast aanzetten. Weet jij toevallig wat de reden hiervan kan zijn? Of kun je me vertellen op hoeveel ampere stoppen jij de oven heb draaien?
    Alvast bedankt, Carien.
    beantwoord
  • Hallo Carien,

    De oven werd mij al snel te klein, dus ik heb een grotere bovenlader gekocht met computer. Dus ik doe dit uit mijn hoofd.
    Volgens mij gebruikte de oven 10,5 kw. (staat op het plaatje). Ik heb (en had) toen krachstroom met 3 x 25 ampere in de meterkast, dan is het stopcontact gezekerd op 3 x 20 ampere, en de oven gebruikt 3 x 16 ampere.

    Suuces, Jose
    beantwoord
  • Carien

    De percentage kast is meer een soort schakelklok, ofwel als hij op 50% staat dan geeft hij van de minuut 30 seconden vol vermogen.

    Voor wat betreft de stoppen, kijk naar het verbruik dat aangegeven staat op de oven en dan in je stoppenkast zit daar wel de juiste in? En wat ook nog wel eens voor wil komen is dat er meerdere apparaten op staan soms is de koffiezetter al voldoende als je stokt om de stop te laten doen doorslaan.

    Dus op een aparte groep zetten met voldoende zekering, minimaal 16 ampère denk ik zo vor dit type school oventje.

    S6 Frans

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.