ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoeveel water hierbij?

hallo,

hoeveel water moet ik per kilo glazuur toevoegen ongeveer?

webwinkel.keramikos.nl/...lansglazuur-wit-5kg.html

bvd

7 antwoorden

  • Verhouding: 6 delen water op 10 delen glazuur.
    Meng alle poeders zo snel en zorgvuldig mogelijk met water. Draag een stofmasker. Laat het mengsel een paar uur staan en bezinken. Roer het goed door met mixer om evt. klontjes op te lossen en vervolgens tweemaal zeven. Begin met een 60-mesh zeef als het mengsel erg klonterig is en dan met een
    100-mesh zeef. Hoe dik het glazuur moet zijn hangt af van de manier waarop het wordt aangebracht: dompelen, gieten of spuiten. Bij dompelen moet het glazuur ongeveer zo dik zijn als room. Bij spuiten dunner. Probeer de dikte uit door een biscuitgebakken stuk keramiek in het goeddoorgeroerde glazuur te dopen. Loopt het glazuur eraf, dan is het te dun. Snij met een mesje in het glazuur, breken er stukjes af dan is het te dik, geeft het braampjes dan is het goed.
    beantwoord
  • Het staat eigenlijk al op de site zelf. Eigenlijk is het afhankelijk wat je ermee gaat doen, spuiten of kwasten of dompelen. Ga je ermee kwasten, verdun het dan ongeveer totdat het een beetje op karnemelk lijkt. Maar ik zou zoveel verdunnen als dat je denk nodig te hebben. Niet meer. Als poedervorm is het ook beter te bewaren.
    beantwoord

  • Als poedervorm is het GEMAKKELIJKER te bewaren?
    Beter??? Nou ja..beetje meer werk wanneer het reeds vermengd is.
    beantwoord
  • Nou ja, gemakkelijker dan. Ik maak de hoeveelheid aan die ik gebruik. De rest bewaar ik als poedervorm, eventueel in een goede zak of pot. Geen gerotzooi met lekkende potten en zo. Maar dan zijn mijn bevindingen.
    beantwoord
  • Marcel, zo doe ik het ook. Veel werk om het reeds aangemaakte glazuur te roeren, omdat het dikwijls naar de bodem is gezakt. Bovendien, als je het in poedervorm bewaart heb je geen kans op kristalvorming en blijft het goed.
    beantwoord
  • Zo doe ik het ook. Alleen heb je weleens een grotere hoeveelheid aangemaakt. Dan toch maar bewaren in een goed afgesloten pot en voor gebruik door een zeef werken voor het te gebruiken, Sommige glazuren zullen gaan kristaliseren. Deze even au bain marie verwarmen en ook door een zeef wrijven en alles is weer bruikbaar.
    beantwoord
  • Ik werk wel even anders om de poeder te mengen. Aan de poeder of gemengde grondstoffen 1/2 van het drooggewicht water toevoegen (onderzetten zonder roeren). Als het water doorgedrongen is dan pas beginnen roeren. Sommige glazuren moeten nog even in de kogelmolen en dan is het handig nog een beetje ruimte te hebben met de hoeveelheid water, om bvb de kogelmolen te spoelen en toch geen te dunne glazuur over te houden. Zo hou je op termijn meer glazuur en meer natuur over....
    mvg,
    mjk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.