ALGEMEEN > Tips > Twee gaten boven elkaar in bol

Hoe kan ik het tweede gat in een bol zo krijgen dat hij recht boven de eerste ligt. Het eerste gat in de bol maken is uiteraard geen probleem. Maar ik wil het tweede gat zo hebben dat de bol recht staat.
Ook heb ik massieve cilinders waar een pen door moet. Hoe voorkom ik dat de pen schuin door de cilinder gaat.
Kan iemand mij tips geven?

24 antwoorden

  • Ik weet niet wat de diameter van de bol is, maar naar mijn idee gaat dit het beste met een boorkolom.
    beantwoord
  • Bol aan touwtje hangen en onderkant markeren met een naald of krijtje.
    beantwoord
  • De bol is al klaar, hoe doe ik dat dan? Het eerste gat maak ik, en dan ? Bol aan touwtje hangen en onderkant markeren? Hoe dan? Sorry, snap dit niet.
    beantwoord
  • (leerharde)bol aan touwtje op een naald of krijtje laten zakken en markeren op laagste punt onderaan de bol
    beantwoord
  • Hallo Hanneke,
    Ik ben ook bezig met bollen maken, en wie je ook vraagt, niemand weet het echt. Het eerste gat geen probleem, dat weet ik en jij ook. Ik heb het als volgt gedaan; de bol is nog niet helemaal leer hard, ik heb toen een rond stokje, diameter van het eerste gat of de beoogde stang waarop je de bollen wilt plaatsen, door het gat gestoken. proberen zo recht mogelijk naar beneden het tweede gat open drukken. Ik zat er tot 2 keer toe niet precies boven. Gewoon het gaatje weer dichten. En dan, en verder? De bol op het eerste gaatje zetten (dit wil ),of op een kom(?) dan een draadje spannen,2 ×kruislings , je krijgt dan als het ware een draad cirkel die elkaar kruisen, een secuur werkje,kijk of de afstand van
    het garen,(dit is mooi nauwkeurig om mee te werken)
    overal gelijk is en daar op het middelpunt druk je door! Een heel relaas, maar het uitleggen is niet eenvoudig. Het is een beetje uitvogelen. Hoop dat het een beetje duidelijk is, misschien vind ik nog een eenvoudiger oplossing, maar daarvoor wil ik me nog beraden elders.
    Succes, het is leuk hè, die bollen maken en gesloten bollen is geen probleem, maar op deze wijze, oeps, wat een gedoe.
    Succes en groet,
    truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Ik begrijp wat je bedoelt. Lijkt mij inderdaad lastig, maar is zeker het proberen waard.
    Dank voor je tip.
    Mogelijk hebben evengoed anderen ook nog bruikbare tips.

    Sorry Eric,
    Ik begrijp niet hoe ik een bol aan een touwtje kan hangen, moet ik het touwtje er om heen spannen, of hoe moet ik dat doen. Mogelijk dom van mij, maar ik snap niet hoe je dit doet. Kun je eea wat verduidelijken?
    beantwoord
  • Het lukt ook met een buisje langer als de hoogte van de bol.
    Een metalen buisje kan je scherp slijpen aan de onderkant om zo een mooier gaatje te krijgen.
    Zet de bol op een ring voor een nog mooier gaatje.

    Frans


    beantwoord
  • Het lukt ook met een buisje langer als de hoogte van de bol.
    Een metalen buisje kan je scherp slijpen aan de onderkant om zo een mooier gaatje te krijgen.
    Zet de bol op een ring voor een nog mooier gaatje.

    Frans


    beantwoord
  • Klein schroefoogje in de leerharde bol draaien, dit is positie van het eerste gat, met touwtje aan schroefoog de bol optillen en onderkant markeren. Dit is het schietlood principe, rechter tov elkaar kan niet.
    Andere optie is krompasser gebruiken, passer openen gelijk aan diameter bol en bol door de 2punten van de passer halen.
    beantwoord
  • Hallo Frans,
    Maar met dit buisje kun je scheef naar beneden gaan, waardoor de gaten niet recht tegenover elkaar komen, althans bij mij niet.

    Hallo Eric,
    Dank voor deze uitleg, nu heb ik het begrepen!
    Ga dit zeker proberen.
    Een krompasser heb ik niet, maar die is zo aangeschaft en ook het proberen waard.

    Ik ga in ieder geval met bovenstaande tips aan de slag.

    Allemaal dank voor het meedenken.
    beantwoord
  • Als het niet vanzelf loodrecht naar onder gaat is een waterpas misschien de oplossing.
    Buisje moet dan wel lang genoeg zijn.
    beantwoord
  • Frans, dat is inderdaad een goed idee. Ik kan de bol op een ring zetten, buisje aan de bovenkant door de bol, waterpas er langs en dan het onderste gaatje boren.
    Ik ga eea uit proberen, laat hier horen hoe eea werkt.
    Nogmaals bedankt.
    beantwoord
  • Ik heb de twee bollen Raku gestookt en zijn mooi geworden .(Raku workshop).
    Mooi gelukt.
    groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo,
    Waarom leg je de bol niet gewoon met het gaatje naar onderen op een horizontaal (waterpas!) vlak en kijk dan met de waterpas waar de exacte bovenkant is?

    groet,
    Frans V.
    beantwoord
  • Hanneke, je kunt het volgende doen om het 2e gat recht tegenover het eerste te krijgen:

    1. Leg de bol met het gat recht naar boven (Hoe ? bv door de bol aan het gat voorzichtig op te tillen)

    2. Doe een breinaald (ken je die? Bij de handwerkwinkel) of BBQ spies ( die ken je vast ) aan een touwtje en laat die door het gat naar binnen zakken.

    3. Zonder de naald/spies te verplaatsen pak je nu het deel vast dat nog boven de bol uit steekt.

    4. En nu druk je de spies naar beneden dwars door de tegenoverliggende klei.

    5. En daar is je gemarkeerde tegenoverliggende gat.

    :-)

    mvg
    Liset
    beantwoord
  • De bovenstaande adviezen zijn wat ingewikkeld als ik het zo bekijk. Ik geloof dat het allemaal veel eenvoudiger kan.
    Zet een punt als markering voor het ene gat. Maak een niet verende draad vast aan een speld. Prik de spel in het markeringspunt en meet aan vier kanten om de bol heen met de draad. De eerste keer markeer je de draad (met een stift) waar je verwacht dat het andere middelpunt is. Daarna de draad nog drie keer om de bol leggen en de markering van de draad overzetten op de bol. Het exacte tegenoverliggende middelpunt van de bol ligt dan precies tussen deze vier markeringen. Succes verzekerd. Op deze manier heb je van de draad met spel als het ware een driedimensionale passer gemaakt. (stereometrie was mijn sterkste vak op school; grinn)
    Succes ermee, www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Hallo Michel, inderdaad, de manier om het juiste middelpunt te benaderen. Ook ik deed dit op dezelfde wijze, m.u.v. de door jouw genoemde markering overzetten met stift, dat is voor mij een aanvuling. Het is en blijft een secuur werkje!
    Bedankt, groet, truus w.
    beantwoord
  • Misschien nog ten overvloedde, maar je kan een draad om de bol leggen waar de bol het dikst is ( kan je meten/voelen aan de lengte van de draad ) even fixeren met iets,plakband of gewoon strak houden en dan die lengte op die plek door tweeen delen.
    beantwoord
  • dag hanneke
    ik heb eerder nog eens een tool gemaakt omdit soort van centeren op te lossen.(zie figuur in bijlage) ik weet niet hoe groot je diameters zijn die je moet perforeren of aftekenen maar je kan het maken (laten maken) volgens je eigen nood.
    hoe groter de hoek van de trechters, de lengte van de opstaande benen en de draagstaaf des te meer diverse diameters je er in kan behandelen.
    het is een ruwe schets maar ik hoop dat je er iets mee kan.
    mvg,
    mjk
    Bijlagen:
    beantwoord
  • YES! MJK C! Wat een fantastisch bedacht apparaat! Als de staanders van de trechter van voldoende dik materiaal zijn worden de trechters automatisch netjes in lijn gezet. Goed bedacht, hoor! Liset
    beantwoord
  • Beste Frans: de oplossing om de waterpas te gebruiken bij een bol van boven naar beneden werkt bij mij niet echt. Zit de pin/pen dan van links goed waterpas, dan zit het na een kwart draaien, weer niet goed van rechts. Corrigeren voor rechts...zit hij links weer niet goed. Daar wordt ik niet goed van.
    Gelukkig komt het bij mij dan nog niet zo precies gezien de werkstukken die ik maak want bij mij gaat de pin/pen er door zoals het bij mij voldoet. Voor mijn werkstukken tot op heden, hoeft het dan nog niet zo precies.
    Mocht ik ook eens exact het midden willen zoeken, wat doe ik dan met waterpas fout?

    Ja hoor Eric...goed bedacht: De functie van het ouderwetse schietlood. Ik stel me voor dat menigeen niet weet wat een schietlood is...Ik heb nog zo'n schietlood geerfd en is dus in mijn bezit en als dochter van een meestervakman: meubelmaker (ik stond altijd met de neus vooraan als hij aan het werk was) denk ik dat je eerste optie op deze manier niet werkt. Ik zie momenteel ook veel werk op kleigebied wat sterkt lijkt op de handelingen van een meubelmaker/timmerman maar toch.....leuk om te zien en sommige handelingen kunnen maar toch is klei anders dan hout. Wanneer de bol, handgevormd is van klei kan men er toch niet van uit gaan dat de bol niet zuiver rond is, ook al wordt dat optisch waar genomen. Tenzij de bol is gegoten in een mal, dan heb ik er meer vertrouwen in. Helaas weet ik niet of dát het geval is.

    Herstel: Wanneer de bol, handgevormd is van klei kan men er toch niet van uit gaan dat de bol zuiver rond is.
    beantwoord
  • Hallo, een heel gemakkelijke manier om 2 tegenoverliggende gaten in een bol te maken: snij 2 vierkante stukken karton of stevig papier, de zijden exact de diameter van de bol. Teken de diagonalen(schuine lijnen van hoek naar hoek). Zet tafel of werkblad tegen de muur, leg de bol op de tafel en tegen de muur, plaats links en rechts tegen de bol de 2 vierkante stukken karton (zorg dat deze ook de muur raken) en prik gewoon door op de kruising van de diagonalen. De gaten in de bol zullen nu exact tegenover elkaar liggen.

    Groetjes.
    beantwoord
  • Dag, Ik weet dat op vele manieren een bol gevormd kan worden; bv; m.b.v. een mal, of een ballon, of in een kom waarin plastic en dan steeds het plastic omhoog trekken om de ronde vorm te bereiken.
    En ook door 2 dezelfde mallen, elke helft apart te vullen met klei. En dan het gat, waarover veel theorie bestaat; ik heb het nog niet geprobeerd, slechts uitgedacht; "neem een houten stokje op de juiste en gewenste lengte en dikte,(afh. van de grootte van de bol) plaats deze op één helft van de klei, (wanneer je van beide helften de bol gaat vormen),na het sluiten van de 2 kleihelften heb je vlg. mij dan perfect 2 tegenoverliggende gaten.
    Ik ga dat eens uitproberen.
    vr groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik heb eea uitgeprobeerd. Met de waterpas lukte het mij, net als Marrie, niet.
    Ik heb het volgende gedaan. Ik heb een cirkel uit papier geknipt en die dubbel gevouwen, en weer gevouwen, zodat er lijnen ontstonden die naar het middelpunt liepen. Deze cirkel heb ik op de mal gelegd en de lijnen op de rand van de mal met viltstift aangetekend. Daarna heb ik lijnen getrokken naar het tegenover liggende markeringspunt. Door dit te herhalen heb ik het midden bepaald. Op dit middelpunt heb ik wat montagekit aangebracht. Door de klei in de mal te drukken, krijg je vanzelf een bolletje aan de buitenzijde te zien. Tweede halve mal heeft ook zo'n bolletje en je hebt deze recht tegen over elkaar. Nu gaat dit goed als je een klein gaatje moet maken, maar ik moet gaten maken van.16mm en dan kan je dus toch nog iets meer naar links of iets meer naar rechts uitkomen. Maar voor kleine gaatjes werkt het wel goed.
    De suggestie van MIJK C heb ik nog niet uitgeprobeerd.
    Tot zover, groet Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.