ALGEMEEN > Diversen > Ik zou graag in contact komen met ...

Hans Meeuwsen
of iemand die weet hoe ik een hulpmiddel kan maken om ge-extrudeerde holle cilinders op een identieke maat te snijden. Bij Hans heb ik een dergelijke snijmachine gezien en voor mijn project zou het heel handig zijn om een dergelijk hulpmiddel te hebben dat dus een sliert holle cilindervorm in gelijkmatige stukken snijd en de cilinder niet plat drukt.

Met vriendelijke groeten,
Sonja

2 antwoorden

  • Dag Sonja,
    De cilinder niet plat drukken is een kwestie van het juiste moment van snijden kiezen.
    Niet gelijk na het extruderen, maar eerst op laten stijven. Niet te lang wachten want dan is de weerstand te groot en vervormt je holle vorm teveel.
    Wat het juiste moment is moet je proefondervindelijk ontdekken. Ik zou dat zacht leerhard noemen.
    Het apparaat waarmee ik gelijke stukken afsnijd heb ik zelf gemaakt. Het is het principe van een eiersnijder maar dan uitvergroot.
    Twee planken met scharnieren verbonden.
    In een plank een uitsparing die iets breder is dan de geextrudeerde streng en de lengte van een geextrudeerde streng.
    Op de hele plank een soort snijtafel, een plankje met zaagsnedes erin zodat de snijdraad goed door de streng heen gaat.
    De plank met de uitsparing zitten op de gewenste snijafstand gaatjes geboord waar een snijdraad doorheen gaat.
    De spanning op de snijdraad verhoog je door er spietjes onder te schuiven.
    Succes
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,
    Heel veel dank voor uw antwoord. We hebben inderdaad toen dat toestel bij u gezien en met deze informatie zal het wel lukken om zo'n apparaat te maken.
    Groetjes Sonja
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.