ALGEMEEN > Tips > gips - harder, sneller of langzamer hard worden

Uit een boekje van I. Kappler (isbn 90-6120-441-0)
- om gips sneller hard te laten worden kan men 1 el zout per ¼ liter water oplossen en mengen met de vereiste hoeveelheid gips. (of een veelvoud van ...)
- om gips niet zo snel te laten harden kan er 3 tl. technicoll of een andere soortgelijke in water oplosbare lijmsoort per ¼ liter water worden gebruikt
- gips gemengd met marmerstof (bij steenhouwer) geeft een bijzonder hard resultaat (mengen 1:1)
- gips dat na uitharding in een bak met aluin (soort zout) is gedrenkt is wordt harder en duurzamer
- gips dat aangemaakt is met te weinig water, wordt te snel hard, poreus en brokkelt snel
((Met dank aan Ingeborg))

8 antwoorden

  • om gips sneller hard te laten worden kan je ook gipswater gebruiken met het aanmengen van de gips. uitgehard gips op een trimmer slijpen en het gipswater opvangen. niet al te geconcentreerd gebruiken, want het kan heel snel gaan. het voordeel is dat je het zelfde materiaal gebruikt als versneller. even uitproberen.
    beantwoord
  • Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt. Wat is een trimmer en waarom zou ik gips daarop moeten slijpen en waar komt het water dan vandaan?
    beantwoord
  • dit is een slijpmachine voor gips die aangesloten is op een kraan, zo kan je gips heel strak slijpen in rechte vormen, het water vang je dan weer op of laat je weglopen.
    een plaatje vindt je op google / gipstrimmer / afbeeldingen.
    beantwoord
  • dat klinkt erg professioneel, dus vast niet rendabel voor een amateurtje in het noorden des lands
    beantwoord
  • je kan natuurlijk ook met een vijl of een rasp gipspoeder maken en aanlengen met water
    de hardheid blijft gelijk op deze wijze, dit in tegenstelling tot zout. Bovendien wordt de gips nooit meer hard als je teveel zout gebruikt.
    en zo is het hele verhaal ook voor een creatieve volharder uit het noorden bereikbaar.
    ik zou het gewoon even proberen.
    groeten alexander.
    beantwoord
  • Ik ga mijn best doen, dat zeker. Maar je moet weten dat wij hier in het noorden de reputatie hebben nogal stug te zijn en ons niets laten wijsmaken als we het niet met eigen ogen kunnen zien. Ik ga deze beweringen dus in praktijk brengen en zal daarvan de uitkomst (positief of anders) weer hier in de openbaarheid brengen.
    beantwoord
  • veel succes, ik heb het nog maar 18 jaar toegepast, en mijn familie komt deels ook uit het hoge noorden.
    ik moest het ook mij zelf wijsmaken!!
    beantwoord
  • Probeer eens gewoon om gips aan te maken met lauw water je zal zien dat het sneller hard wordt.

    Melk werkt als vertrager evennals de genoemde lijm.

    Elfenbein is een gipssoort die heel erg hard wordt zonder aluin en dergelijke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.