ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > giftigheid chroom-bevattende pigmenten en ijzerchromaat

hallo,
hoe giftig zijn chroombevattende pigmenten?
en hoe giftig is ijzerchromaat?

groetjes,
marlies

22 antwoorden

  • Pigmenten: niet giftig
    Ijzerchromaat : zeer giftig
    beantwoord
  • Dank voor je antwoord, Lucien. Ik heb de ijzerchromaat maar weg gedaan.
    Weet jij ook hoe giftig lithiumcarbonaat is? in de gids van keramikos staan 2 verschillende dingen: alleen lithiumsilikaat is giftig ( en de lithiumcarbonaat dus niet)en lithiumcarbonaat is erg giftig. Welke van de 2 is het?
    groetjes,
    marlies
    beantwoord
  • Lithiumcarbonaat is niet giftiger dan keukenzout. Lithium SILICAAT is een verbinding van Lithium met Silicium en is zelfs niet meer oplosbaar in water.
    LoodMONOsilicaat is niet veilig: te weinig silicium.
    LoodSEQUIsilicaat is nog steeds niet veilig om zelfde reden.
    LoodBIsilicaat is wel veilig.
    ALLE frittes met een weinig Loodoxide zijn veilig.
    Alle frittes met Lithium zijn veilig.
    Alle frittes met een weinig Barium zijn veilig.
    Er zijn drie reden voor het gebruik van frittes:
    1 Om wateroplosbare oxides te binden aan een silicaat.
    2 Om schadelijke oxides te binden aan silicaten.
    3 Om oxidesblends te maken die in een verhouding die in natuurlijke vorm niet bestaan.
    Daarom: Alle zware metalen de deur uit, zoals Antimoon-Chroom- Kobalt- Mangaan- Molybdeen- Nikkel- en Vanadium in welke vorm dan ook. Veilig spelen ? : Keramische pigmenten.
    beantwoord
  • helemaal mee eens Lucien
    beantwoord
  • Lucien, je schrijft dat Lithiumcarbonaat niet giftiger is dan keukenzout. Betekent dit dat ik bijv. onderstaand recept met Lithiumcarb. ook veilig kan gebruiken voor gebruiksgoed?
    Ik heb een transparant basisglazuur waar ik door toevoeging van oxiden mooie heldere, warme kleuren op 1240ºC krijg.
    Tot nu toe heb ik dit recept alleen gebruikt voor vazen e.d.
    De samenstelling is als volgt:
    44.0 kaliveldspaat
    6.0 kaolien
    2.0 bentoniet
    4.0 lithiumcarbonaat
    14.0 krijt
    5.0 zinkoxide
    24.0 kwarts

    gr. Marjan
    beantwoord
  • Dit recept is veilig voor gebruikskeramiek
    beantwoord
  • Ik heb een basisrecept voor 1240ºC met 6.0 zinkoxide die mooie kleuren geeft bij toevoeging van oxiden.
    Van zinkoxide wordt gezegd dat het beter is, er niet meer dan 6.0 van in een 100 g recept te doen voor gebruiksgoed.
    Mijn vraag is nu, is een toevoeging van precies 6.0 zinkoxide op 100 g recept veilig of is het beter minder dan 6.0. toe te voegen.

    Het recept ziet er als volgt uit:
    43.0 natronveldspaat
    5.0 kaolien
    2.0 bentoniet
    22.5 krijt
    6.0 zinkoxide
    21.5 kwarts

    gr. Marjan
    beantwoord
  • M.H.W. wie beweerd dit allemaal ?
    beantwoord
  • Lucien, dat heb ik ergens gelezen en onthouden :-), maar weet niet meer in welk keramisch boek.
    Omdat in recepten vaak zinkoxide in allerlei hoeveelheden gebruikt wordt, en ik graag 'op safe speel' als hobby keramist, stel ik mijn vraag. Vandaar.

    gr. Marjan
    beantwoord
  • Marjan,

    Volgens mij kun je zo in het algemeen niet stellen dat 6% zink een grens is voor het wel of niet voedselveilig zijn van een glazuur. Dat hangt af van het recept als geheel, en niet alleen van het percentage zink.

    Als je mbt voedselveiligheid op safe wil gaan dan kun je het beste kiezen voor een recept uit een gerenommeerd boek (bv Matthes) dat daar expliciet als geschikt voor vaatwerk wordt beschreven.

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Dit boek Marjan.

    www.amazon.de/Keramische-Glasuren-Handbuch-Rezepten-Erl%C3%A4uterungen/dp/3936489351/ref=pd_sim_b_2/275-7981176-9475937?ie=UTF8&refRID=090K35ZA5RR0T1XY8JR5

    Ook bij je grondstoffen-leverancier te koop.
    beantwoord
  • terugkomend op deze vraag. IJzerchromaat is een natuurlijk erts dat naast chroom ook ijzer bevat. In tegen stelling tot chroomoxide en bv. kaliumchromaat is het een niet zwaargiftige stof. Dez wordt veelvuldig gebruikt in de industrie om klei grijs te kleuren (denk aan de oude dubbelhard gebakken badkamer vloertegels, al of niet gemarmerd).
    Met groet van www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het boek Mastering cone 6 glazes van Hesselberth en Ron Roy is speciaal geschreven voor voedselveilige recepten. Je hebt er een serie recepten in die allemaal voedselveilig zijn en verschillende eigenschappen hebben zoals bv zijdemat of glanzend, liner enz. er staat ook in hoe je bestaande recepten kunt testen en hoe je zelf een recpet kunt ontwerpen dat veilig is.
    Je kunt kijken op hun website masteringglazes.com voor meer info en hoe je er 1 kunt bestellen.
    Ik ben ook een hobby keramist en vond het heel vervelend om niet precies te begrijpen welke recepten je nu wel en welke je nu niet op gebruiksgoed kunt gebruiken. Het is niet goedkoop om het boek naar nederland te halen maar ik heb er geen spijt van. Ik heb nu een serie basisrecepten die ik met oxides de kleur kan geven die ik wil, en weet ook hoeveel oxides ik kan gebruiken.

    groetjes,
    Marlies
    beantwoord
  • Er is een verschil tussen voedselveiligheid van een gebakken glazuur en de giftigheid van de grondstoffen voordat deze zijn gebakken. Uit de vraag begreep ik dat je vraagt naar de giftigheid van de grondstof (vóór het bakken).
    beantwoord
  • beantwoord
  • beantwoord
  • Ik zou maar niet al te veel vertrouwen op deze lijst.
    beantwoord
  • Bedank voor jullie tips!
    Het probleem waar ik als hobby keramist tegenaan loop is niet, dat er geen voedselveilige basis-transparant recepten te vinden zijn, maar of het recept nog voedselveilig is na toevoeging van de kleurende oxiden, en na de glazuurstook. Ik heb o.a. de boeken van Matthes en D. Green. Ik heb een glazuurcursus gedaan. Alles wordt goed uitgelegd en er worden ook voedselveilige recepten gegeven. Maar er ‘mist’ iets (of ik heb iets gemist). Er staat dan niet bij, of de veiligheid in het geding is na toevoeging van de kleurende oxiden, en of er een grens is aan de hoeveelheid toevoegingen (van bv. Zinkoxide). i.v.m. die voedselveiligheid en of het glazuur nog veilig is na de stook van gebruiksgoed. Simpel gezegd: mag je aannemen dat een voedselveilig basis recept, veilig blijft ongeacht de toegevoegde hoeveelheid van kleurende oxiden, ook na de glazuurstook?

    Gr. Marjan
    beantwoord
  • Marlies, bedankt voor je boektip!
    Ik heb het als e-book kunnen downloaden voor nog geen €20 euro.
    Als keramisten in het algemeen wil je natuurlijk veilig gebruiksgoed maken, maar als hobby keramist in het bijzonder, helemaal!

    gr. Marjan
    beantwoord
  • M.H.W. let er op dat je de laatste editie hebt.
    beantwoord
  • Lucien, het is de editie van april 2012. Latere edities ben ik niet tegengekomen.
    Ik ben hoopvol gestemd dat dit mij verder gaat brengen in de boeiende, maar vaak ook gecompliceerde wereld van de keramiek.
    Lucien, bedankt voor het behulpzaam reageren op ieders vragen en opmerkingen. Ik vind het bewonderenswaardig dat je eigenlijk op alles een antwoord hebt.

    gr. Marjan
    beantwoord
  • M.H.W., ook ik leer nog alle dagen bij. Dat maakt keramiek zo boeiend. Succes met deze ( laatste ) editie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.