ALGEMEEN > Glazuur - recepten, toevoegingen etc > Welke fritte voor kristalglazuur

Hallo, al weer een tijd geleden heb ik een recept van een kristalglazuur gekregen met de volgende ingredienten:
50% fritte, 25% kwarts, 25% zinkoxide 5% titaandioxide en 1 - 5% kleurpigment.
Weet iemand welke fritte ik het best kan gebruiken? Dat is me niet geheel duidelijk...Het glazuur wordt gestookt op 1275 graden..
Hartelijk dank al vast,
Jeanine

8 antwoorden

  • Zonet het glazuurprogramma Glazemanager gedownload en al mee gewerkt. Werkt prima! Wel even rekening mee houden, dat wanneer je in ´t tabblad "Grondstoffen" ´n nieuwe fritte invoert, (die nog niet in de database van het programma zelf staat) je het totale mol. gewicht van deze fritte vermeld, alvorens op te slaan. (Dus de som van moleculaire gewichten van de grondstoffen die de fritte bevat).
    Groeten, Jeanine
    beantwoord
  • Hoi Jeanine,

    Ik vond dit recept op jessehull.com
    De fritte die gebruikt was had nummer 3110.
    Hoop dat dit je op weg helpt. Succes!
    beantwoord
  • Beste Jeltje,
    Dank je wel! Ik heb het gezien en ga de site eens goed verder bestuderen ook, er staat veel moois op.
    Groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hallo Jeanine,

    3110 is inderdaad de fritte die in dit recept wordt bedoeld.

    Probleem met deze fritte is dat die in nederland moeilijk verkrijgbaar is, dus om de vraag 'waar kan ik deze fritte kopen' maar vast te beantwoorden: voorzover ik weet is hij alleen bij keramikos te koop, en daar kost hij meer dan 20 euro per KG.
    webwinkel.keramikos.nl/...t-fritte-31-10-1-kg.html

    Groeten,
    Geert
    beantwoord
  • Beste Geert,

    Dank voor je reactie. Inderdaad is deze fritte nogal aan de prijzige kant, vond ik ook...
    Ik ben er al lezende op internet achter gekomen (en ook hier op het forum wordt er aan gerefereerd) dat deze fritte een goed en veel goedkoper alternatief heeft, namelijk M&M fritte 1233. Te koop bij Kleispul.nl.
    Het gaat immers om de samenstelling en verhouding van de grondstoffen.
    Groeten,
    Jeanine


    beantwoord
  • Hallo Jeanine,

    M1233 kun je inderdaad ook voor kristalglasuren gebruiken. Maar die heeft een iets andere samenstelling dan 3110, dus dan moet je het recept enigszins aanpassen zodat de segerformules gelijk worden. (Maar dan nog is het resultaat niet identiek.)
    Mocht je bovenstaand recept omgerekend willen hebben naar 1233 dan laat maar weten, mocht dat een probleem zijn.
    Groeten,
    Geert
    beantwoord
  • Hallo, Geert,

    Graag zou ik dan die berekening een keer van je zien, inderdaad moet die Segerformule gelijk zijn ja. Ik weet niet of het mogelijk is voor jou dit via het forum te doen, dan hebben andere mensen die dit stukje lezen, er wellicht ook wat aan.
    Al vast bedankt voor de moeite, hoe dan ook!
    Jeanine
    beantwoord
  • Geert, ik bedacht met net, dat ik jouw glazuurprogramma Glazemanager ga downloaden, dat lijkt me een goed idee. Dan kan ik waarschijnlijk zelf de nieuwe berekening maken.
    Groeten, Jeanine
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.