ALGEMEEN > Diversen > Wie heeft er ervaring met terra sigilata opnieuw stoken

Ik heb een werk verkocht voorzien van TS wat daarna rookgestookt is en met was ingesmeerd.
Nu komt koper met het werk bij mij terug. Er zitten wat krasjes en witte puntjes op, duidelijk beschadigingen van de huid.
Nou wil ik het werk eerst bisquit stoken en daarna opnieuw voorzien van TS weer stoken en dan weer in de zaagselton.
Mijn vraag is, zal de TS houden op het werk?
Ik heb al eerder TS aangebracht op reed bisquit gebakken werk, hetgeen geen problemen opleverde.
Ben benieuwd naar jullie reacties.

8 antwoorden

  • Ik heb hetzelfde gehad met TS opgebracht na de bisquitbrand.
    Kon het heel gemakkelijk weer verwijderen met een vochtige spons, en ga het nu raku- stoken. Met TS opgebracht voor de bisquitbrand heb ik nooit geen problemen gehad.
    beantwoord
  • Beste Ginie,
    Het gaat erom dat het werk al helemaal klaar is. Mijn vraag is of ik TS kan aanbrengen over de TS die al bisquit gestookt is en dit dan opnieuw bisquit wil stoken.
    Hoop dat er wat reacties op komen.
    beantwoord
  • Hanneke,De eerste laag blijft dus vast zitten aan de al eerder biscuit gestookte scherf; klopt? Is het volgende een optie?, een laagje haarlak spuiten over de oude TS, haarlak laten drogen en daarover een nieuwe laag TS aanbrengen en opnieuw biscuit stoken. Daarna in de zaagselton.
    Gezien dit een nieuw item voor je is zal het toch een uitproberen zijn waarvan je de uitkomst nu niet weet. Spannend, succes.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Beste Truus,
    De pot is toen deze droog was voorzien en TS en daarna bisquit gebakken.
    Om de was en de tekening van rook te verwijderen wil ik deze eerst bisquit bakken en daarna voorzien van TS.
    Waarom wil je haarlak spuiten over de oude TS? Gebruik je dit als een hechtmiddel?
    Het is uitproberen, absoluut, maar het gaat wel om een verkocht werk!
    beantwoord
  • Haarlak is inderdaad voor de hechting van de tweede laag TS. Ik begrijp dat met een al verkocht werk het moeilijk experimenteren is en best wel riskant.
    Zijn die beschadigingen zo storend en zijn deze er naderhand op gekomen of al zichtbaar bij koop?
    Hanneke succes hoor, en laat je niet ontmoedigen.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Hallo Truus,
    Of de beschadigingen er op moment van koop opzaten weet ik niet. De verkoop is via een gallerie gegaan, zo'n zes maanden terug.
    Maar de mensen vinden het zonde dat het werk beschadigd is en willen er graag wat aan laten doen.
    Ik ga maar een proef maken en daar mee experimenteren, lijkt me beter.
    Ik laat de resultaten nog wel horen.
    beantwoord
  • Ik had nog twee kleine werkjes liggen voorzien van TS. Een ingespoten met haarlak en de ander niet. Beide werken voorzien van vier lagen TS. Bij het werk dat ingespoten was met haarlak wilde de TS niet in het werk trekken, de huid was duidelijk afgeseald. Ook oppoetsen kon niet, want dan poetste ik direct alle TS weg. Heb dus alleen dit werk ingesmeerd met TS en verder niets.
    Het andere werk, niet voorzien van lak, heb ik ingesmeerd met TS en na iedere laag opgepoetst. Wat ik zo zie gaat dit goed. Van de week,ga ik stoken.
    beantwoord
  • Inmiddels heb ik ook het werk gestookt. Uit mijn proeven bleek duidelijk dat de haarlak een kwade genius was. Dee TS wilde niet hechten op de reeds gebakken TS. Op het werkje waar geen haarlak op zat ging het goed.
    Ik heb dus het werk voorzien van 4 lagen TS, tussentijds steeds opgepoetst en daarna opnieuw gestookt. Het werk is inmiddels ook rookgestookt en weer ingesmeerd met was. De kleur van de TS is iets donkerder dan de originele vorm, ook lijkt het alsof er iets minder glans op zit, maar verder is het goed gegaan.
    De kopers hebben gister het werk opgehaald. Waren erg verbaasd dat de kleur van de rookstook zo anders was dan de vorige keer, maar dat had ik al gezegd dat dat zou kunnen gebeuren. Verder waren ze erg tevreden met het resultaat en dat de beschadigingen niet meer te zien waren.
    Een ieder bedankt voor de bijdrage in deze.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.