ALGEMEEN > Glas > glas smelten op glazuur

wie weet waarom , als je kleine glasstukjes of kralen laat versmelten in een glazuur er nadien witte aanslag komt op het oppervlakte?
Ziet eruit als schimmel en groeit !
En wat is dit ?

7 antwoorden

  • Heb je schoon gewerkt, stofvrij? De scherf en het materiaal?
    Eerst het glazuur,dan de glasstukjes, evt. borax (hoeft niet perse) over het glas strooien, werkt als een smeltmiddel. Bij goed resultaat lijkt als dat het glas versmelt met de ondergrond. Het glanst je dan tegemoet. Misschien is er een andere oorzaak en krijg je nog een reactie.
    groet, truus w.
    beantwoord
  • Het glas en/of de kralen glimmen wel, maar rondom het stuk glas ontstaat er nu enkele dagen wit spul. Alsof er een iets uitkristaliseert..
    beantwoord
  • Hallo Debby,
    Ik verwerk ook wel eens glasstukjes of knikkers in mijn werkstukken, en heb idd ook wel eens die "witte uitslag " gehad. Ik had het echter alleen wanneer ik het glas voor het bakken ingesmeerd had met een (teveel) papje van kwarts. Wanneer ik de uitslag weggehaald had met een vochtig doekje kwam deze in eerste instantie ook gewoon weer terug maar na een aantal keer herhalen blijft het wel weg. Het hoe en waarom weet ik echter ook niet....
    Groetjes, Carien
    beantwoord
  • Mag ik vragen wat voor een papje je maakt en waarom ?
    Mijn "uitslag" komt vooral als ik kralen gebruik. Gr. Debby
    beantwoord
  • Hallo Debbie,
    Ik sluit me graag aan bij je vraag.
    Ook ik heb al vaker wat glaskorrels in een geglazuurde schaal gelegd. Na het bakken had ik dan om het glas een witte kring.
    De glas korrels zijn bij een Klei groothandel gekocht en dus speciaal hiervoor bedoeld. Geen idee hoe dit kan, ben dus ook benieuwd of iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
    Groetjes, Nelly
    beantwoord
  • Goedemiddag, In de volgende link mijn vraag over het versmelten van knikkers op het forum:
    http://oud.klei.nl/forum/o/5802/Glazen%20knikkers%20aan%20bovenplaat%20versmolten?nm=t
    Zodoende kwam ik aan het kwarts papje wat de verdamping tegengaat.
    Borax waar hierboven over gesproken wordt bevorderd de versmelting juist weer. Ik dacht dat de witte uitslag juist zou kunnen komen door het gebruik van knikkers/kralen omdat dat misschien glas met een toevoeging is maar Nelly zegt hier het ook te hebben bij glaskorrels.
    Groetjes, Carien
    beantwoord
  • Ik wil nog toevoegen dat het niet gebeurd bij kleine glas snippers die ik bij keramikos heb gekocht. Wel dus bij flessenglas en kralen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.