ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Cobaltcarbonaat/Kopercarbonaat/Lithiumcarbonaat

Sinds ongeveer een jaar ben ik bezig met keramieken. Ik volg een cursus en heb van mijn lieve vriendin alles wat ik nodig heb, incl. oven en raku ton, geërft. Hier op dit forum lees ik ook veel wat mij helpt verder te komen. Van de zakjes glazuren die ik heb, heb ik ook al proefjes gemaakt. De een beter gelukt dan de andere, maar dat maakt het juist leuk en spannend. Nu heb ik ook zakjes met Cobaltcarbonaat, Kopercarbonaat en Lithiumcarbonaat. Ik weet niet hoe ik dit kan gebruiken. Werkt het bv. hetzelfde als met oxide (mengen met water of door een glazuur)? Of moet ik deze stoffen heel anders toepassen?
Groetjes Jacqueline

7 antwoorden

  • Hoi Jacueline,

    Cobaltcarbonaat en kopercarbonaat doen hetzelfde als de oxides, maar zijn minder sterk kleurend. Je hebt er meer van nodig dan van de oxides, ongeveer 1,5 keer zoveel.
    Lithiumcarbonaat geeft geen kleur aan je werkstuk, maar wordt gebruikt als smeltmiddel. Het kan in kleine hoeveelheden aan een glazuur toegevoegd worden en helpt soms ook om craquele te verminderen.
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,
    Bedankt voor de snelle reactie. Het zakje lithiumcarbonaat leg ik voorlopig maar even weg ;)
    Kan ik de carbonaten ook net als de oxiden mengen met water en dan op een biscuit gebakken voorwerp aanbrengen, afsponsen en dan een transparant glazuur erover? Of moet ik het altijd toevoegen aan een glazuur? Hopelijk geen domme vraag...
    Groetjes Jacqueline
    beantwoord
  • Hoi Jacqueline,
    Domme vragen bestaan niet :-) Zeker niet in een forum dat er juist voor is om elkaar op weg te helpen.
    Je kunt de carbonaten gebruiken zoals je beschrijft. Een carbonaat is minder sterk kleurend dan een oxide omdat het een percentage stoffen (carbon) bevat die verbranden als je werk gestookt wordt. Bij oxides is dit niet het geval. Dit is ook de reden waarom je meer moet toevoegen om een zelfde resultaat te krijgen. De kleur van een cabonaat is voor het bakken anders dan van een oxide. Cobaltcarbonaat is paars/purper en kopercarbonaat lichtgroen van kleur. De oxides zijn bijna zwart van kleur.
    beantwoord
  • Waarom zou je de lithium wegleggen? Met lithium kan je ook mooie "loop" glazuren maken. 3 á 5 % aan je glazuur toevoegen. Uiteraard handig als je eerst wat proefjes doet.
    beantwoord
  • Dank je Jeltje, weer wat geleerd! Ga gewoon wat proefjes maken, spannend.

    En Marlene, wat bedoel je precies met "loop"glazuur, hoe breng ik dit dan aan?
    beantwoord
  • Met een loopglazuur bedoel ik een glazuur dat naar beneden eraf loopt, heel erg druipt. Hoe erg het druipt hangt heel erg af van het % lithium dat je toevoegt.
    Ik gebruik zoiets weleens op de rand van bijv. Een schaal of vaas. Dan loopt dat glazuur mooi over het onderliggende glazuur.
    Ik heb geprobeerd een foto te plaatsen, maar dat lukt me niet. Ben handiger met klei dan met de computer :-)
    beantwoord
  • Hallo Marlene, ik snap inmiddels wat je bedoelt met loopglazuur en wil het zeker ook gaan proberen. Nu alleen nog uitzoeken hoeveel lithium ik aan een glazuur moet toevoegen, spannend....
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.