ALGEMEEN > Glazuur - kwastglazuur > Kan ik een transparant kwastglazuur zelf op kleur brengen?

Ik gebruik kant en klare kwastglazuur van Botz maar zou er een paar andere kleuren bij willen gebruiken. Is het zo dat als ik nou de transparant kwastglazuur koop ik deze zelf op kleur kan brengen door toevoeging van kleurpigmenten? En moet ik dan nog ergens op letten bij het aanschaffen van de pigmenten?
Ik heb gezocht op dit forum maar kwam geen duidelijk antwoord tegen,is er iemand met ervaring of tips? Alvast bedankt!

2 antwoorden

  • Hallo Carien, wanneer je een lepel(of x %) van een kwastglazuur, ongeacht de kleur voegt bij een transparant glazuur heb je al een andere kleur, ook onderling mengen van de kleuren is mogelijk. En heel gemakkelijk, want je hebt de kleuren immers al. Het is wat kleur bekomst wel een beetje koffiedik kijken. Met toevoeging van kleurpigment bij een transparant glazuur verkrijg je meer de kleur die je beoogt. De pigmenten die je eventueel aanschaft moeten wel dezelfde stooktemperatuur aankunnen als het kwastglazuur waar je het bijvoegt. Het boek van Netty Janssens geeft veel inzicht en uitleg in de mogelijkheden van gebruik met pigmenten. Succes en groet,truus w.
    beantwoord
  • Dank je wel voor je snelle antwoord Truus.
    De kant en klare glazuren onderling met elkaar vermengen doe ik al met succes maar ik wil nu graag wat fellere kleuren dus vandaar mijn vraag.
    Ik ga er eens mee aan het proberen nu ik weet dat het zo kan, en ik zal eens kijken of ik het boek wat jij aanraad kan lenen/lezen.
    Groetjes, Carien
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.