ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > van waswringer een kleiwals maken

Ik wil van een oude waswringer een kleiwals maken, iemand die dit al een heeft geprobeerd ?

Gr RJ

13 antwoorden

  • Ja dat gaat heel goed. Ik heb zo'n ouderwetse hoge van gietijzer gekocht. Van watervast multiplex 2 platen met de breedtes van de rollen en de lengtes als gewenst gezaagd. Hierop links en rechts latjes gemonteerd in twee verschillende diktes (ik denk 12 en 6 mm).
    deze aan een kant schuin afgewerkt, zodat ze tussen de rollen kunnen komen.

    Tussen lappen canvas wring ik de klei met platen hout en al door de wringer, eerst de dikte latjes, daarna de klei draaien en op de andere plaat en dan nog een door de wringer.

    De wringer kostte me via tweedehands via internet 50 euro, het hout 15 euro.

    Zie foto

    Succes Jose
    beantwoord
  • Ik zal de foto nog een keer proberen
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo,

    Wil je geen kleiwals kopen via Keramikos ed. kijk dan bij de biscuitjes. Ben van Os heeft goede nieuw gemaakte kleiwalsen.
    Hanneke
    beantwoord
  • hoewel het bericht al van enige tijd geleden is:

    hoe kom ik in contact met Ben van Os ?

    vr.gr. ardk@planet.nl
    beantwoord
  • hoewel het al een bericht is van enige tijd geleden:

    ik sta op punt om ook van een wringer een kleiwals te maken. is het jou gelukt en heb je wat tips voor me ?
    met een foto zou je me dolblij maken.

    vr.gr. ard
    beantwoord
  • Hallo Ard,

    De foto staat al bij dit onderwerp, wat is je niet duidelijk?

    Groet,

    Jose
    beantwoord
  • Hallo Ard,

    Wil je toch ook het adres van Ben van Os hebben, kijk dan onder bisquitjes aangeboden, dan kom je Ben van Os tegen uit Baarn.

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ha Jose,

    Toen ik dit schreef had ik nog geen wringer. Nu wel en na wat schoonmaakwerkzaamheden werkt 'ie. Het is perfekt !! Bedankt voor je foto en beschrijving. Alles wijst zich nu vanzelf.

    Vr.gr. Ard
    beantwoord
  • Dag Hanneke,

    bedankt voor je medewerking. Ik heb al bericht van Ben van Os en zal hem berichten over het feit dat ik er in geslaagd ben er zelf een te maken.

    Vr.gr. Ard
    beantwoord
  • Dag Jose,

    ik was nog vergeten te melden dat ik de achterkant ook heb afgeschuind om een plotselinge scherpe daling van de rol te voorkomen !

    Vr.gr. Ard
    beantwoord
  • Kan mij iemand zeggen waar ik nog zo een waswringer kan vinden .Om ook zo een kleiwals te maken.
    Dank u .
    beantwoord
  • Op marktplaats zijn er regelmatig te koop. Bij marktplaats zoeken op mangel levert het meeste op zie ik
    beantwoord
  • Hoi José (en anderen),

    Om misverstanden te voorkomen: jullie hebben het steeds over een wringer maar op de foto zie ik een ouderwetse linnenmangel.
    Lijkt miezemuizen, maar een wringer is geschikt voor nat materiaal (heeft rubberen rollen en een mogelijkheid om water af te voeren) en een mangel (houten rollen) werd gebruikt om gevouwen (droog) linnengoed strak te persen.
    Zolang de rollen geen vocht kunnen opnemen is er niets aan de hand, lijkt me.
    Maar voor mensen die naar zoiets gaan zoeken is de juiste benaming wel van belang toch?

    vriendelijke groet,
    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.