ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Klaproos rood wordt niet rood

Ik heb een vaas geglazuurd met klaproosrood, 4× gekwast. Heeft het invloed op de ontstane kleur wanneer 'men' de oven versneld afkoelt. De oven was behoorlijk vol, 3 lagen, mijn vaas stond in het midden van de oven met daarboven een ovenplaat met meer `werk`. Er is geen rood ontstaan.
Nog eens glazuren en dan een nog dikkere laag aanbrengen? Voor aanvang in spuiten met haarlak? Mij wordt aangeraden de hele vaas eerst met optapix te kwasten, dit laten drogen en dan weer glazuren. Zelf gebruik ik liever haarlak, heb daarin goede ervaring. Vooral dat versneld afkoelen lijkt me onjuist, maar er kwam een monteur en vandaar dat de oven niet als gebruikelijk langzaam kon afkoelen. Ik zou graag antwoord hebben,(zijn wel veel vragen hè), welke invloed hier heeft gespeeld, of moet rood gewoon heel dik aangebracht worden. Ik meende al zorgvuldig te zijn geweest met 4× kwasten, maar het resultaat; geen rood. Stooktemperatuur; 1050°

20 antwoorden

  • De GL 5038R wordt hier door de cursisten veelvuldig gebruikt en is een prachtige dieprode kleur! Inderdaad verdwijnt de kleur op de randen maar dat is in veel gevallen ook juist erg mooi! Het wordt aangemaakt met optapix en pehatine. Ik maak vaak een combinatie van beiden omdat de pehatine nogal prijzig is. Het maakt niet uit waarmee je het aanmaakt hoor, als het maar makkelijk strijkt.
    Het moet inderdaad wel vrij dik aangebracht worden, eigenlijk denk ik dat daar het probleem zit. Ik zou hem geloof ik wel opnieuw glazuren. Het is zeker het proberen waard. Tenslotte heb je er zo ook niks aan toch? En als jij goede ervaringen hebt met haarlak zou ik dat ook zeker gebruiken.
    Ik stook zelf op 1020 graden omdat ik biscuit en glazuur samen stook. Maar 1050 moet naar mijn idee ook prima gaan.
    Wat je ook kunt doen is eerst twee proeven maken. Een dik en een dun gemeerd. Je zult dan duidelijk kunnen zien waar het hem in zit.

    Succes!
    beantwoord
  • Truus, dit heeft niks met afkoeling te maken, maar wel met de opwarming die te lang geduurd heeft voor dit glazuur. Het gebruikte pigment is op Cadmium-Selenium basis en deze hebben de neiging om te verdampen op 1000°C. Op dunne plaatsen zal het rood totaal zijn verdwenen. Het enige rood-pigment wat stabiel is komt van Ferro ( Degussa patent ), maar is wel duurder. Her-glazuren is zinloos.
    beantwoord
  • Lucien, bedankt voor je reactie, ik heb de poederglazuur van Veka gebruikt ,aangemaakt met Pehatine. Klaproosrood effectglazuur GL-5038R.
    zou toch goed moeten gaan? Is korter stoken een optie?
    vr groet, truus w.
    beantwoord
  • Ik plaats een foto, het resultaat is niet welke ik beoogde, maar eigenlijk vind ik het totaal wel interessant. Wat vindt jij Let, dank voor je vriendelijk en uitgebreid antwoord. groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mooie vaas Truus! Het is inderdaad te dun opgebracht als ik het zo bekijk. Ben het met je eens dat de vaas er, zo als totaal, interessant uitziet. Is misschien toch zonde om daar nog wat aan te gaan doen.

    Nog een tip: Mocht je proefplaatjes willen maken dan is het handig om daar wat kuiltjes en verhogingen in te maken. In de lage gedeeltes hoopt de glazuur zich op en op de hoge gedeeltes wordt het juist dunner. Dan kun je extra goed zien wat het glazuur in verschillende diktes doet.

    Groetjes Let.

    beantwoord
  • Truus, duidelijk dat dit rood vluchtig is zoals ik reeds schreef. Kortere stook en/of lagere temperatuur is gunstig.
    Pehatine is duur. CMC is goedkoper en daar werk ik steeds mee.
    beantwoord
  • Let en Lucien, beide dank voor de reacties, ik ben weer wijzer en neem het ter harte. Even een kopie maken en het kan in m`n werkschrift, als naslag. h. groet, truus w.
    beantwoord
  • En nu een foto dat het klaproos rood mooi rood is geworden.
    Zo kan het dus ook, jullie raad opgevolgd.
    En het is naar wens, het betekent wel dat de dikte van glazuur vele kleur variaties kan geven, wat ook weer leuk is.
    Een h groet, truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Prachtig Truus! Fijn dat het nu gelukt is!
    beantwoord
  • Let, dank voor je compliment.
    Dag, truus w.
    beantwoord
  • Proficiat Truus.
    beantwoord
  • Lucien, dank. groet, truus w.
    beantwoord
  • Mooi rood!
    beantwoord
  • Echt heel mooi rood! Hij is nog iets dieper rood dan de GL5038. Die is ook al heel mooi hoor!
    beantwoord
  • Let, deze kleur rood op de foto lijkt redelijk egaal rood, in het echt vlamt ie meer met schaduwen van rood schakeringen. Ja, heel mooi.
    Frappant hoe één type glazuur ; GL5038R door verschil in aanbrengen en lagen een heel ander effect kan ontstaan. Het geeft wel mogelijkheden. Ik ga er wel mee experimenteren, deze behoort niet te worden gezeefd, eens zien wat er gebeurt bij wel zeven, ook het eilandjeseffect hoop ik nog eens te benaderen. Altijd leuk als het lukt.
    Een goed weekend en laat de zon doorbreken. groet, truus w.
    beantwoord
  • Zeven is niet zo'n goed plan. Het is een effect glazuur. Grote kans dat er stukjes achterblijven in de zeef en dat is nou net niet de bedoeling.
    Veel glazuur op je kwast doen, 1 keer heen strijken, kwast omdraaien en de volgende baan er naast zetten. Hoe natter je werkt, hoe makkelijker het strijkt met als gevolg dat je glazuur er egaler op komt.

    Succes!
    beantwoord
  • Let, zoals je beschrijft heb ik gedaan bij de schaal. Ik weet dat effect glazuren niet gezeefd moeten worden.
    Ik bedoelde het zeven om eens te zien welk effect dit heeft op de klaproos rode kleur.

    groet, truus w.
    beantwoord
  • Oh ok! Ik begrijp het!
    beantwoord
  • Op 27-2-2008 heb ik een soortgelijke vraag gesteld over klaproosroodglazuur van Ve-Ka GL 5038.
    oud.klei.nl/forum/o/1515/rood%20met%20cremekleurige%20
    vlekken
    Ik kreeg toen de tip om Ve-Ka GL 1136 (vuurrood) te proberen. Op de pot GL 1136 en op de vlinderfoto uiteraard alleen de rode vlinder die met GL 5038 geglazuurd is.
    Misschien heb je nog wat aan mijn verlate bericht.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Hallo Jook, Ik vind beide werkstukken prachtig. Zowel de pot als de vlinders, evenals de kleur. De kleur GL 5038R is roder en met effect. De GL 5038 neigt meer naar oranje dan rood, als ik het goed zie. Beide varianten van deze groep zijn mooi, nietwaar. Dank dat je nog even reageert. groet, truus w.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.