ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Wat heb ik verkeerd gedaan ?

Hierbij een volgend vraagje...ik heb nl drinkbakjes gedraaid voor poezekes. Heb deze biscuit gestookt op 950 graden, daarna een steengoed glazuur gebruikt en opnieuw gestookt op 1250 graden.Nu heb ik de drinkbakjes gevuld met water en een nachtje op een keukenpapiertje geplaatst om even uit te testen op waterdichtheid. Nu stel ik vast dat dit dus niet volledig waterdicht is ?? Er zijn sporen op het keukenpapier waar het randje onderaan het kommetje niet geglazuurd is ?? En het randje zelf voelt "klam" aan ? Kan iemand me aub uitleggen hoe dit komt...op deze manier zou dit kommetje toch waterdicht moeten zijn ?
Misschien moet ik toch eens een cursus volgen ;)

Lieve groetjes,
Els.

7 antwoorden

  • Els,
    Het is niet zo als je hoog stookt dat de scherft daarom waterdicht is. Als voorbeeld dit pdf bestand met klei-data. Let vooral op ' Water absorption ' tussen 1200 en 1300 °C :

    www.witgert.de/download/Technische-Daten.pdf

    Zo zie je dat je beter af bent met een klei met lager sinterpunt. Zo zie je ook dat steengoedklei daarom niet altijd beter is voor buitenwerk zoals wel eens gezegd wordt.

    Een goed handboek is beter dan een slechte cursus.
    beantwoord
  • Je hebt een vloeistof die waterdicht heet, maar omdat je de kommetjes goed moet kunnen afwassen verdwijnt dit weer.
    Mijn truc bij vazen is de volgende: koop een strook stevig tafelzeil en knip de bodem na. Daarna goed vastplakken met b.v. bizonkit. Voordeel is ook dat de kommetjes niet meer krassen op de ondergrond. Succes er mee. En stuur een foto van je kat die uit het kommetje drinkt!
    En... op cursussen leer je lang niet alles. Gewoon veel bladeren door de forums, zelf vragen stellen en... alles opschrijven! Zo doe ik het ook. Succes, Tjalda
    beantwoord
  • Niet wat je wil (anders had je dat wel gedaan) maar wil je niet opnieuw wiel uitvinden met andere glazuur, dan lijkt mij de remedie niet sponzen en op triangels zetten. Had dit zelfde probleem in het verleden ook met bekers en heb toen voor triangels gekozen.
    beantwoord
  • Het hoeft niet zo te zijn Els dat je iets verkeerd hebt gedaan. Wel is het mogelijk dat je een verkeerde handeling goed heb bevonden voor het doel dat je voor ogen had. Mogelijk was er, wanneer je deze glazuur gecombineerd met klei en stook, niets aan de hand geweest wanneer je deze gebruikt had voor een KORT moment van vullen met water. Persoonlijk zou ik het probleem zoeken in de combinatie klei en glazuur, in de stook en misschien zelfs in het moment van opening oven... En ehm....(sorry Tjalda) Persoonlijk vind ik het plakken van tafelzeil niet echt een keramische oplossing :-)
    beantwoord
  • Bedankt voor alle reacties ! ;)

    Lucien : bedankt voor het doorsturen van het pdf bestand, ik ga me er eens in "verdiepen" ;) En heb je toevallig een tip of titel van een goed handboek ?

    Tjalda : Ik schrijf heel veel op en lees ook veel...maar jammer genoeg zijn er soms zoveel tegenstrijdige verhalen ? Maar ik heb veel geduld en het is wel leuk te experimenteren. Maar het is wel vrij belangrijk dat de kommetjes echt waterdicht zijn. Dus dit is gewoon een basis waar ik wel zekerheid wil over hebben.

    Marion : ik maak reeds gebruik van triangels. De buiten- en onderkant wordt ook geglazuurd...enkel een klein "stand-randje" niet.

    Marrie : Ik ben verder op zoek naar een oplossing ;)

    En ik denk dat het zo zou moeten lukken :

    Heb klei gekocht van Sibelco (VMS 2002 GG) max temperatuur 1250 °C - chamotte 20% 0,02 mm en glazuur van Terra-color (kwastglazuur) FS 6003 borblau max temperatuur 1250° C.

    Als ik eerst een biscuitstook doe van 950 graden en daarna een glazuurstook op 1250°C, dan zou het nu toch moeten waterdicht zijn ??
    beantwoord
  • Het kan ook zijn dat condens de oorzaak is van dat z.g. lek zijn Els.
    Vaak wordt iets gevuld met koud water en op een warmere ondergrond gezet wat dan condens kan veroorzaken.
    zet de kommetjes nogmaals op een keukenpapiertje met het zelfde water (dus niet leeggooien)en laat het nog een poosje staan om condens uit te sluiten.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.