ALGEMEEN > Glazuur - problemen > roze bodystain als glazestain

Ik heb -na het lezen dat bodystains en glazestains tegenwoordig het zelfde zijn- een bodystain (roze Al-Mn) geprobeerd te gebruiken als glazestain.
De proefjes zijn niet goed geworden, ze hebben bijna geen kleur.(zie foto's)
Op digital fire zie ik nu staan dat bodystains niet goed gebruikt kunnen worden als glazestain.er staat: a bodystain will usually not melt properly in a glaze.
In matthes staat dat voor de kleuring van glazuur met een Al-Mn stain een hoog-viscoos glazuur nodig is met veel Al2O3 en weinig ZnO of B2O3.
Wie heeft er ervaring in het gebruik van bodystains als glazestain?
Wat is er hier mis gegaan? is de bodystain niet geschikt of de glazuur niet? Ik heb 3 verschillende basisglazuren gebruikt, 1 calcium semimat, 1 zinc semimatte en een glanzende.

groetjes,
marlies
Bijlagen:

1 antwoorden

  • Marlies, tegenwoordig zijn bodystains en glazestains hetzelfde. Vroeger was er een verschil in korreldikte waarvan het fijne deel geschikt was als glazestain en onderglazuur( stain ). Door techniekverbetering verkoopt men nu nog enkel de fijne korrel. Echter....
    Niet alle pigmenten ( stains ) zijn van dezelfde kwaliteit. Waar het al eens durft mis gaan bij de mindere kwaliteiten is het rood en het geel pigment.
    Als uw pigment op basis is van Al-Mn, zijn de voorwaarden:
    - 4 tot 8% in een Alkali-Zink glazuur met Calcium en een hoog SiO² - gehalte. Lijkt me net het tegenover gestelde van wat Matthes adviseerd, of heb je wel goed gelezen?
    Voor paars heb je een Alkali-Boor recept nodig, en dat ligt toch niet zo ver uiteen of toch ?

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.