ALGEMEEN > Glazuur - problemen > Kristallen onderin...

Onlangs een paar proeven gedaan met kristalglazuren.
Ik heb een foto bijgesloten van een proef-vaasje. Het ziet er best aardig uit, maar de mooiste kristallen liggen onder in het opvangbakje…! Ondanks het komische hiervan, had ik ze liever op het werkstuk zelf gehad.
Op het vaasje heb ik vier lagen glazuur gekwast, wat overigens prima ging qua hechting. Lijkt me ´n redelijk geschikt laagje. Echter, in het opvangbakje is een veel dikkere laag glazuur komen te staan viel me op. Misschien is dat juist wel gunstig voor kristalgroei?
Nu vroeg ik me af hoe het komt dat er wel mooie kristallen in het bakje te zien zijn en niet op de vaas zelf…
Het recept was: 47,6 fritte 3110
23,8 zinkoxide
4,8 rutiel
23,8 kwarts
2 cobaltrcarbonaat
Bijlagen:

19 antwoorden

  • Hoi Geert, inderdaad, de stroomrekening zal wel een stuk hoger zijn dan normaal;)
    Dank je wel weer, voor je reactie.

    Je advies om (voorlopig) van 1 recept uit te gaan en dit goed te verkrijgen, hebben we zelf ook al min of meer overwogen. Want anders zien we door de bomen het bos niet meer, nee.
    Het recept wat ik nu dus gebruikt heb (en mee verder ga) is afkomstig van jouw neef.
    Overigens is het puur hobbymatig en uit belangstelling dat ik me een beetje wil verdiepen in kristalglazuren. Niet om er verder mee naar buiten te treden.
    Vriendelijke groetjes weer, Jeanine

    beantwoord
  • Jeanine, heb je een proefje gemaakt waar duidelijk wordt op welke temperatuur en in hoeveel tijd dit glazuur net is uitgesmolten, en dit 10 °C nauwkeurig ?
    Heb je op dit smeltpunt de temperatuur 100°C laten zakken en heb je daar nog minstens 30 minuten gependeld ?
    Indien je één van deze zaken niet gedaan hebt is dit resultaat voorspelbaar.
    beantwoord
  • Om bij Gr. Lucien Tinck aan te sluiten is de vraag zinvol: hoe hebt precies gestookt.
    Wat was de stookcurve? Mgr. Gerard
    beantwoord
  • Beste Lucien, dank voor je antwoord.

    Ik heb het recept van iemand gekregen die als toptemperatuur 1270 graden aan gaf en die temperatuur heb ik aan gehouden. Op die toptemperatuur heb ik 10 minuten gependeld.
    Vervolgens een uur gecontroleerd afgekoeld naar 1150 en gependeld op die 1150 graden.
    Toen in een uur gecontroleerd afgekoeld naar 1050 graden en anderhalf uur gependeld op die temperatuur. Daarna gewoon afkoelen.

    beantwoord
  • Jeanine, pendelen met dit type glazuren is uit den boze. Deze glazuren hebben een zeer korte stookrange en moeten snel naar smeltpunt gebracht worden. Zoals ik al schreef kan dit op 10°C een verschil maken. Dan zo snel mogelijk 100°C laten zakken om daar 30 min. of langer te pendelen ( 1.30 u. is best mogelijk ). Lager pendelen heeft geen zin volgens mij. Het glazuur is dan reeds te taai om nog iets te wijzigen.
    beantwoord
  • Dank je wel Lucien, ik ga jouw advies bij de volgende proeven opvolgen.
    Hartelijke groetjes,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hoi Jeanine,

    Leuk dat je hier mee aan het stoeien bent!
    Het resultaat is misschien nog niet helemaal wat je had gehoopt, maar met één of enkele kleine aanpassingen denk ik dat je mooie kristallen kunt krijgen.

    Een paar opmerkingen en suggesties:

    - het feit dat een deel van het glazuur in het opvangbakje terecht komt is normaal bij deze glazuren. De eindtemperatuur en het tien minuten pendelen zou ik niks aan veranderen. (Het is een wijd verbreid misverstand dat je bij kristalglazuren niet zou 'mogen' pendelen. Ik doe dat zelf altijd.)

    - Er zitten (naar mijn smaak...) genoeg kristallen op het vaasje, alleen ze zijn te klein.De temperaturen waarbij de kristallen moeten groeien (1150 en 1050) lijken mij wat te hoog (1150) en wat aan de lage kant (1050).
    Ik zou pendelen op een temperatuur ergens tussen 1070 en 1130. Daarbij maakt het niet zoveel uit of je bv twee uur pendelt op 1100, of één uur op 1120 en één uur op 1090. Daarbij is de regel dat hoe langer je pendelt, hoe groter de kristallen. Die tijd kun je variëren van ruwweg twee tot vier uur. (Maar dan moet je dus wel pendelen in het temperatuurgebied waar de kristallen groeien, anders heeft het zin.)

    - Als het aanpassen van het stookschema niet het gewenste resultaat oplevert, dan zou je nog kunnen proberen om het recept aan te passen.
    Meestal zit er in deze 3110 glazuren meer zink dan kwarts. Je zou een proefje kunnen doen met 1% meer zink en 1% minder kwarts, en een proefje met 2% meer zink en 2% minder kwarts. (Meer zink en minder kwarts geef meer en grotere kristallen.)

    Tenslotte nog een paar links:

    Een boek van Ian Currie, waarin een interessant hoofdstuk over kristalglazuren staat:
    stonewareglazes.currie.to/book/page/124/24#topnav

    En een forum wat helemaal op kristalglazuren is gericht:
    http://s3.excoboard.com/crystal
    (Daar zitten de echte freaks ;-)

    En hier nog een link naar een aantal recepten met stookschema's van Farah Shimbo.
    digitalfire.com/.../...ystal_glaze_recipes_34.html

    Succes!
    Geert
    beantwoord
  • Geweldig Geert!
    Dank je wel voor je uitgebreide reactie, ik hoopte al een beetje dat je zou reageren.

    Ik ga alles wat je schreef nog eens goed bestuderen, het zou mooi zijn als het een keer lukt een mooi kristalglazuur te verkrijgen....;)
    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Jeanine, hier nog enkele recepten voor kristalglazuren:

    1230°C

    K.Veldspaat 40
    Krijt 7,8
    Zinkoxide 24,4
    Titaanoxide 3,5
    Kwarts 24,3

    een variante hierop:

    K.Veldspaat 34,6
    Krijt 12,5
    Zinkoxide 23,1
    Titaanoxide 3,8
    Kwarts 21,2
    Kaolien 4,8

    1230°C

    N.Veldspaat 26,7
    Kwarts 22,5
    Dolomiet 14
    Kaolien 12
    Krijt 9
    Bariumcarbon.3,5
    Titaanoxide 10,5
    Ilmeniet 1,8

    1230°C

    Fritte M&M 1233 30,9
    Zinkoxide 24,2
    Kwarts 22
    Kaolien 20,2
    Wollastoniet 5,8
    Titaanoxide 4,8

    Inkleuren met: Glazuur Kristal

    0,50 CoO Pink Licht groen
    0,25 CoO Bruin Blauw
    0,50 Fe²O³ Blauw Groen
    0,50 MnO² Geel Grijs
    0,50 Cr²O³ Olijf Turqoois
    beantwoord
  • Lucien, dank je wel! Leuk!
    Ik word zowat bedolven onder de kristallen...!
    Als er bij de volgende proeven die ik ga doen nu niet een goed exemplaar tussen zit, dan plak ik de krsitallen er bij wijze van spreke eigenhandig op haha;)

    Ohja, Geert, de kunstwerken op dat "crystal forum" (excoboard...) zijn prachtig om te zien. Sommige hebben zulke enorme kristallen dat het welhaast wanstaltig wordt. Hoe krijgen ze het voor elkaar...
    Enfin, Geert en Lucien ik ben voorlopig van de straat! Kan volop proeven doen verder, mede door jullie prima support en als het lukt allemaal dan laat ik foto's zien uiteraard.
    beantwoord
  • Nog een paar opmerkingen:

    - elk kristalglazuur heeft in principe zijn eigen stookschema en dat luistert heel nauw. Daarom zou ik, als je eenmaal een combinatie recept/schema hebt die 'bijna goed' is ( en dat heb je) proberen om dat met kleine aanpassingen helemaal goed te krijgen. Daar leer je veel van en de kans op succes is groter dan wanneer je allerlei recepten probeert.
    Pas als iets echt 'niet wil' zou ik het aan de kant schuiven en met een andere recept/schema combinatie aan de slag gaan.

    @Lucien: 0.5 CoO pink licht groen? Ik neem aan dat je CuO bedoelt ;-)

    Mbt de kristallen van die Amerikanen: er zijn er bij die werken met stookschema's van meer dan 24 uur. Ik wil de stroomrekening niet zien ;-)

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Jeanine,
    Voor elk recept zal je vast wel een reeks proeven moeten doen.
    Tijd, temperatuur, dikte glazuur, pendeltijd. Je bent nu wel even zoet. :-)
    beantwoord
  • Lucien, precies...;)
    beantwoord
  • @Lucien: 0.5 CoO pink licht groen? Ik neem aan dat je CuO bedoelt ;-)

    Nee hoor. De eerste kleur is het glazuur en de tweede kleur zijn de kristallen.

    Het is de samenstelling die deze onverwachte resultaten geeft.
    Ik heb een recept waarbij een groen pigment ( Zr-Si-Pr-V ) lichtblauw geeft. CoO wordt ook groen in combinatie met Zilvernitraat. Zelfs de hoeveelheid gebruikte CoO is zoals je kan zien van belang.
    beantwoord
  • Ehhh, Als ik in een 3110 of 1233 kristalglazuur 0.5% kobalt stopt, dan wordt het blauw, zowel het glazuur als de kristallen. In mijn oven tenminste.....
    beantwoord
  • Laat me weten als dit ook gebeurd met de eerste 3 recepten. Het laatste recept heb ik er later bijgeplaatst en moest eigenlijk onder de kleuren staan. Indien kobalt ook blauw wordt in recept 4, laat me eens weten.
    beantwoord
  • beantwoord
  • Lucien, dank je wel, inderdaad prachtige kristalglazuren... Hoe krijgen ze het voor elkaar, denk ik dan...;)
    beantwoord
  • Met veel vallen en telkens opnieuw opstaan. :-)
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.