ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > calciumboraat

Hallo,

Ik heb van een oudere pottenbakster heel veel grondstoffen gekregen, de meest giftige allemaal al ingepakt om naar het chemisch afval te brengen.
Waar ik niet uit kom is, ik heb heel veel zakjes calciumboraat, is de reden dat er nu fritte van gemaakt wordt de giftigheid of heeft het ergens anders mee te maken?

7 antwoorden

  • Jose, Calciumboraat is helemaal niet giftig ( digitalfire.com/.../calcium_borate_171.html )

    Kan je gelijk eens opsommen wat naar het chemisch afval gaat ?
    beantwoord
  • Jose,
    het is misschien een beter idee de grondstoffen niet naar chemisch afval te brengen maar deze te schenken aan een andere pottenbakker of keramist die zelf glazuren maakt.
    beantwoord
  • Goed idee Michel.
    beantwoord
  • Hallo Lucien en Michel,

    Ik maak zelf wel mijn glazuren en kan ook nog wel wat met de segerformule berekenen. De spullen die ik weg ga brengen zijn loodmenie, bariumcarbonaat, chromaten en antimoon. Ik denk niet dat ik daar mensen blij mee ga maken.
    Waarom ik twijfelde is waarom wordt tegenwoordig Calciumboraat uitsluitend als fritte 3221 geleverd.
    Heeft het als het niet giftig is met oplosbaarheid te maken?
    beantwoord
  • Jose, zoals je kan zien is deze fritte niet de enige:

    http://digitalfire.com/4sight/typecodes/FRT.html

    Calciumboraat bestaat ook in natuurlijke vorm. Is niet wateroplosbaar en is niet giftig.
    beantwoord
  • ... en nee, met die bovengenoemde spullen maak je me ook niet gelukkig. ( alhoewel ze zelfs nog in sommige kunstacademies op de plank staan )
    beantwoord
  • Wat ik heb is dus de ruwe vorm geen fritte. Ik ga er mee aan de slag, dank je wel
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.