ALGEMEEN > Techniek > draaien/optrekken

Ik heb nog steeds problemen met het optrekken.
Mijn potjes zien er best goed uit,maar ondanks veel afdraaien zijn ze nog te zwaar.
Ik geraak ook niet heel hoog in verhouding tot het gewicht klei.Naar het schijnt bestaan er tabellen met verhoudingen voor oefeningen.
IK bedoel:Met X gewicht aan klei moet je een cilinder kunnen draaien met Y doornede en Z hoogte.
Kent iemand deze verhoudingen?
Of heeft iemand tips ivm optrekken.

9 antwoorden

  • Beste Anna,
    Er zal best een tabel voor oefeningen bestaan. Je merkt zelf al dat je potjes te zwaar zijn. Dan hoef je toch alleen maar cilinders te draaien en nog eens en nog eens, tot je het beter kan? Ook les nemen zou nuttig kunnen zijn. Maar het is toch een kwestie van oefenen en niet opgeven.
    Succes ermee.
    beantwoord
  • Anna, veel hangt af van het type klei je gebruikt. Als er bv. wat veel magnesium in zit, gaat de klei neiging hebben om voor slobkous te spelen. Probeer ook eens met poeder-chamotte-klei. Weinig water gebruiken en in plaats het slib gebruiken wat zich vormt bij het draaien.
    beantwoord
  • Ik volg al les, maar doe toch ergens iets niet goed en kom er maar niet achter wat.
    Ga in oktober nog weekend bij Rudy Delange doen.
    Misschien komt die erachter.
    Ik draai meestal met witte steengoed creaton 002, dus met fijne chamotte.
    Ik gebruik al veel minder water en slib in de plaats.

    Toch bedankt voor de tips
    beantwoord
  • Hallo Anna,
    Op youtube staan hele duidelijke video's over draaien.
    Zoek maar eens op Hsin-Chen Lin en Simon Leach.

    Wat ook verhelderend werkt is als je een cilinder hebt gedraaid, om deze met de afsnijdraad van onder naar boven door te snijden. Dan zie je precies hoe dik hij overal is. Groet, Geert

    foutje het moet zijn Hsin-Chuen Lin. Deze bijvoorbeeld:
    http://www.youtube.com/watch?v=w-3mBUtplR4
    beantwoord
  • `hallo Geert

    Bedankt voor de tip, had deze al ooit eens gezien maar was hem vergeten. Beter dan dit is het niet uit te leggen denk ik. Wat een heerlijke leraar he! En nooit EEN spatje klei op z'n kleren, ongelooflijk!
    Inderdaad, nog eens een paar keer goed bekijken en oefenen.
    Ik heb wel echt kleine (kinder) handjes. Is nu niet bepaald een voordeel bij draaien, maar het is toch de techniek die het hem uiteindelijk doet he!
    Bedankt
    Anna
    beantwoord
  • Beste Anna,
    Zelf had ik in het begin ook moeite met optrekken, bleef op "kleine schaaltjesniveau". Maar oefening baart (letterlijk) kunst. Veel draaien, en op een gegeven momente merk je dat het steeds gemakkelijke gaat en je cilinders hoger worden. zoiets gaat niet van de ene op de andere dag.
    Ik draai met Creaton 254, gaat prima.
    Je zou eens kunnen beginnen met bolletjes van 3 ons af te wegen, en eenvoudige drinkbekers (cilindervorm in feite) proberen te draaien. Probeer dan om alle klei te gebruiken van die 3 ons, en niet al halverwege een rand af te snijden. Een drinkbeker draaien doe ik met 3 ons klei per beker en uiteindelijk als deze na droging afgedraaid is, en gebakken, blijft er een kleine 2 ons over. Zo heb je een indicatie van het gewicht van zo'n werkstuk. Groettjes, Jeanine
    beantwoord
  • Jeanine, wat is dit een duidelijke en sympathieke uitleg. Ik draai niet, maar leuk om erover te lezen op het forum.
    Anna, succes en groet, truus w.
    beantwoord
  • Beste Truus, en jouw reactie was ook sympathiek!
    Hart. Groetjes Jeanine
    beantwoord
  • Beste Jeanine

    Oefening baart inderdaad kunst, maar als je zelf niet weet wat je nu juist verkeerd doet, oefen je de verkeerde bewegingen telkens opnieuw weer in.
    Dan moet je die eerst afleren om bij te kunnen leren.
    Ik ben er in de tijd wel op vooruit gegaan, maar niet voldoende.

    Toch bedankt, groetjes

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.