ALGEMEEN > Tips > holle buisjes van klei. Buitenmaat 8 mm binnenmaat 6 mm. Mogelijk?

Ben aan experimenteren om holle buizen te maken.
Ik heb voor het groffe werk een strengenpers, maar nu moet ik dunne buisjes maken met een doorsnede van 8 mm.
Dit is nog geen probleem, maar ze moeten ook nog eens hol zijn.
Met gietklei is het lastig, de buisjes moeten nog verwerkt worden en zijn te snel dicht door de gietklei.
Ik heb ook al geprobeerd buizen te persen van 8 mm, dit lukt prima, maar ze zijn dan niet hol.
Heeft iemand tips hoe ik dit toch kan realiseren?

4 antwoorden

  • Hallo Marion,

    Waarschijnlijk heb je het vast al geprobeerd maar ik zit te denken aan het boetseren van het buisje rondom de stok van b.v. een penseel en dan het stokje wegtrekken.
    Mogelijk dat het ook met wat dunnere gietklei gaat.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt,

    Groetjes Rob
    beantwoord
  • Hoi Marion,

    Ik heb over je probleem na zitten denken en het valt niet mee. Het enige wat me tot nu toe te binnen is geschoten is om een stukje touw met een dichte structuur te dopen in gietklei of kleislib en dan met touw en al te stoken, in de hoop dat er een redelijk nette opening ontstaat, daar waar het touw wordt weggestookt. Ik zou niet weten of dit zou kunnen lukken, maar misschien kun je het proberen.

    Succes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Marion,

    Hoe dik zijn de rietjes? Het idee van Karin is natuurlijk heel goed. Als de rietjes het goede formaat hebben, kun je haar idee ook hierop uitproberen. In ieder geval krijg je nu wel een nette opening!
    Succes,
    Hanneke
    beantwoord
  • Boor in een gipsen plaat gaatjes met een boortje van je favoriete dikte. Giet er gietklei in en wacht lang genoeg om ze holle buisjes te lossen. Als het gat niet helemaal door is, krijg je afgeronde buisjes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.