ALGEMEEN > Stoken > 10 graden hoger stoken ?

Hallo allemaal,

Hier ben ik nog eens met een vraagje...
Zaterdag ga ik een stook doen op 1250 graden. Maar ik heb één beeldje gemaakt met een andere kleisoort (Creaton 376) en bij deze klei is de max temperatuur 1240 graden.
Wat is het risico of eventueel gevolg als ik dit beeldje mee in de oven plaats en bak op 1250 graden ? (Dus 10 graden meer als de max temperatuur).
Hoop dat mijn vraagje duidelijk is...

Alvast bedankt en lieve groetjes,
Els.
gevraagd

5 antwoorden

  • Je kunt gerust 10 graden hoger stoken; dat zal weinig uitmaken.
    De kleileverancier houdt altijd een ruime marge aan. Bij veel hoger stoken dan de maximale temperatuur zal de scherf op steengoed temperatuur sterker gaan vervormen om bij nog hogere temperatuur te gaan blazen (=inwendig koken) en uiteindelijk te gaan smelten.
    Dus gewoon doen. Succes. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Het kan misschien geen kwaad, maar ik zou dan liever de rest ook 10 graadjes minder hoog stoken. Dat kan zéker geen kwaad en is ook hoog genoeg.

    Groetjes,
    Jook.
    beantwoord
  • Misschien niet een opsteker, maar ik gebruik wel eens een zeer zwart bakkende klei die op de verpakking tot 1200 graden zou moeten kunnen, maar als ik die boven in de oven plaats gaat deze koken....
    Lager in de oven is geen probleem.
    beantwoord
  • Beste Els,
    Ik heb wel eens als test(voor iemand) een rood bakkend kleiplaatje met een max. temperatuur 1180 naar 1240 gestookt.Het plaatje bleef stabiel.

    Wat je je ook nog moet realiseren is dat er binnen de oven temperatuurverschillen zijn. Bij mijn oven is de temperatuur onderin altijd lager dan boven .Ik heb mijn oven daar recent op getest en er was meer verschil dan ik verwacht had.
    Met het gegeven wat Michel aangeeft( ruime marge) en de verwachting dat waarschijnlijk de temperatuur onderin de oven lager is zou ik het onderin in de oven plaatsen en naar 1250 stoken

    Groetjes en succes
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties en goede raad, Michel, Jook, Ginie en Sonja !
    Nu kan ik morgen met een gerust hart mijn oventje aanleggen ;)
    Ga dus inderdaad op 1250 graden stoken en het beeldje onderaan in de oven plaatsen.
    Jook : de reden dat ik absoluut op 1250 graden wil stoken is omdat de rest allemaal eet- en drinkkommetjes zijn en wil dit op de max temperatuur stoken...

    Super bedankt ! Ik zal jullie op de hoogte houden ivm het resultaat.

    Lieve groetjes,
    Els.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.