ALGEMEEN > Gips > gipsen mal plakt aan gietklei

Hallo,
Ik heb een tweedelige mal gemaakt van gips om een vorm te gieten van gietklei. Nu zijn de gietingen tot nu toe mislukt omdat de klei blijft plakken aan de mal en heel snel scheurt. de dikte van de gietvorm is 4mm en ik laat hem 1,5 uur drogen. maar ook bij korter of langer drogen barst de vorm.
De gips die ik gebruikt heb is modelgips van krone en de klei is aardewerk gietklei van Robbelien.
Wie heeft een idee wat de oorzaak van het plakken en het snelle barsten kan zijn. Of een tip om barsten te voorkomen.

9 antwoorden

  • Wanneer ik gietmallen maak gebeurt het vaker dat de eerste paar gietsels blijven plakken. Meestal gaat dit euvel na een paar keer met gietklei ingieten wel over. Het kan veroorzaakt worden doordat de binnenkant van de gietmal iets te vettig is geworden van het mallenvet.
    beantwoord
  • Het lijkt erop dat de tixotropie en misschien ook wel de viscositeit van de gietklei te laag is/zijn (gietklei is dan dun vloeibaar).
    Hoe dik is de klei in de emmer als die enige dagen heeft gestaan?
    Je moet er dan een lepel rechtop in kunnen zetten. Door stevig doorroeren moet de massa vloeibaar worden als dunne joghurt.
    Tixotropie is het opstijven bij rust (dus ook zonder ontwatering).
    Viscositeit is stroperigheid, tegenovergestelde van vloeibaarheid.
    Hoe lang staat de klei in de gietvorm om een dikte van 4 mm te bereiken?
    beantwoord
  • Beste Hanneke, ik werk ook met Robbelien gietklei, en er is iets mis met die klei de laatste jaren. Volgens mij die is niet goed gemengd, als het moet. Ik krijg ook barsten in mijn werk :( Ik heb het al gemeld bij Robbelien, maar toen hebben mij niet sirious genomen. Eventueel moet jij dat ook doen, en hoe meer klachten binnen komen, wordt het eindelijk verbeterd. Hoop ik. Volgens mij jij doet niks fout. Doe in ieder geval de mal eerst met een natte spons bewerken.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reactie, ik zal naar de dikte van de gietklei bekijken zowel in rust als gemengd.
    En nog een paar gietingen proberen, omdat er wel mallenvet op de mal zat.

    Hopelijk gaat het dan lukken.

    Als de klei van robbelien niet zo goed is zit ik te denken om vlasvezel door de klei te mengen tegen het scheuren.

    heeft iemand hier ervaring mee?

    hanneke windhausen.
    beantwoord
  • De gietvormen zijn nu gelukt, Ik denkt dat de klei te dun was,bij het controleren met de pollepel bleef deze niet staan. Ik hen wat van de dunne bovenlaag afgegoten.

    perfect.

    Hanneke Windhausen
    beantwoord
  • Ik giet momenteel met steengoed gietklei van Robbelien en ik ervaar geen problemen . In het begin wel wat plakkende werkstukken maar nu de mallen eenmaal zijn "ingewerkt" ,om het zo te zeggen ,komen de vormen er goed uit.
    Waar ik ook op let bij het maken van een meerdelige mal is dat elk deel dezelfde verhouding water en gips heeft om zo dezelfde kwaliteit/poreusheid van elk maldeel te verkrijgen met daardoor minder kans op scheurvorming en een beter( gelijkmatig) lossend werk
    Groetjes Sonja
    beantwoord
  • Graag wil ik (ter info) ook een reactie plaatsen.

    Ik maak zelf gietklei waar ik zeer tevreden over ben.
    Recept:
    2,5 kg Westerwalder halfvet kleipoeder (Robbelien, steengoedklei)
    1,6 l water
    5 gram gecalcineerde soda (Robbelien)
    5,5 ml waterglas (drogist)

    Water koken met soda, beetje afkoelen en waterglas er bij.
    Afgewogen kleipoeder in bak doen en water er stapsgewijs bijgieten.
    De klontjes klei die ontstaan, kneden met de hand en vervolgens even met de huishoud staafmixer er doorheen.
    De kleimassa een nacht laten staan. Volgende dag goed doorroeren en zeven. Klaar is de gietklei.

    Ik werk met mallen die ik zelf maak van modelgips van het merk Knauf. (bouwmarkt) gaat prima, kleipoeder kleeft niet aan het gips. Al met al is dit een vrij goedkope manier om uitekende gietklei te maken.

    Hartelijke groet,
    Jeanine
    beantwoord
  • Hanneke,

    Bij het afgieten van wat water heb je niet alleen water maar ook een deel van de electroliet verwijderd.
    Hierdoor is met het soortelijk gewicht ook de viscositeit (dikte) en de tixotropie verhoogd.
    Bij gebruik van lossingsmiddelen bij het maken van de mal deze goed spoelen en dan volledig laten drogen.
    Het bewerken met een natte spons vóór het gieten is geen goed idee; de vorm moet zo droog mogelijk zijn.
    Er zijn overigens veel recepten voor het maken van gietklei.
    Teus Brand geeft hiervoor op dit forum uitstekende handleiding, ook als je zelf geen gietklei wilt maken maar wilt begrijpen hoe het werkt en eventuele problemen op wilt lossen.
    beantwoord
  • Het lijkt mij een verkeerde verhouding gips water het is 1 liter water op 1.5 kg gips. eerst water dan gips toevoegen ,3 minuten laten staan , dan met garde roeren,slingerende beweging maken, luchtbellen gaan weg , en gieten.de dikkte is min 2 cm. doet zich het probleem nog voor, met spiritus schoonmaken, in duitsland koop je voor €3,-
    een liter met 89 % alcohol ,succes,
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.