ALGEMEEN > Klei - algemeen > metalen mal

Ik heb een metalen patevorm die in 2 stukken uiteen te halen is. Ik wil de stukken gebruiken als mal om een pot van klei te maken.
Het is echter niet te doen om de klei in z'n geheel van de mal af te halen. Heeft iemand een briljant idee of is dit eigenlijk gewoon niet te doen?
Heel graag advies. Groeten, Gerda
Bijlagen:

6 antwoorden

  • Hai Gerda,
    Ik heb een idee maar weet niet of het briljant is. Leg in de metalen vorm plastic huishoudfolie. Dit voorkomt dat de klei aan het metaal gaat plakken. Nadat de vorm ui de metalen mal is verwijderd kun je gemakkelijk het folie verwijderen.
    Succes ermee. www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Is het probleem dat de klei aan de vorm vastplakt, of zit het in de vorm zelf? Als het eerste het geval is, zou je het ook eens met groene zeep kunnen proberen - de vorm dunnetjes insmeren voor je de klei erin drukt. Het is maar een idee...
    beantwoord
  • De plak klei in poederen met tarwemeel ( denk dat het poeder niet aan de paté vorm blijft zitten)voordat je deze tegen de rand aandrukt . Het meel zal voorkomen dat het ijzer aan klei blijft plakken
    en tijdens de stook verdwijnt het .
    succes Sonja Deckers
    beantwoord
  • Je wilt toch de mal kopiëren in klei?
    Dan moet een contra-mal maken, lijkt me.
    Als je er gips in giet i.p.v. paté kun je de binnenkant kopiëren.
    Wel de metalen vorm eerst goed inzepen.
    Omkeren en hier overheen een kleilap en met een natte spons aanstrijken.
    beantwoord
  • Hartelijk dank voor de diverse antwoorden. Ik ga ze uitproberen en tzt melden welke het beste werkt. Over de contramal had ik ook al nagedacht maar ik probeer eerst de andere opties uit, dan wordt de binnenkant van de metalen mal de buitenkant van de kleipot
    Hartelijke groet, Gerda
    beantwoord
  • Met contramal blijft de binnenkant van de kleipot de binnenkant. Je legt een plak klei over de mal en zo blijft de tekening aan de binnenkant zitten.
    Succes.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.