ALGEMEEN > Stoken > vervorming na glazuurbrand

ik heb een pot met deksel biscuitgebakken op 920 graden. Beiden kwamen goed uit de oven. Daarna heb ik ze, samen met nog ander werk, geglazuurd met een Botz steengoedglazuur vermengd met een smeltverlager waardoor de stukken op 1150 graden gebakken konden worden. De pot en het deksel zijn los van elkaar gebakken, alles is vrij goed uit de oven gekomen, alleen het deksel van de pot is vervormd en past niet meer op de pot. Ik kan niet bedenken hoe dit komt, misschien weet iemand daar een antwoord op, alvast bedankt

5 antwoorden

  • Het zou fijn geweest zijn als je een foto van de betreffende deksel had bijgevoegd. Wat voor soort klei heb je gebruikt, voor welke temperatuursgebied geschikt?
    Wat ik kan bedenken zijn twee mogelijke oorzaken.
    Als het dekseltjes in de zachte staat van de klei verbogen is geweest en dat toen is gecorrigeerd, kan zo iets in de glazuurbrand terugkeren. Dat noemt men het geheugen van de klei.
    Een iets meer voor de hand liggende oorzaak zou kunnen zijn dat het glazuur de scherf onder druk zet (tegenovergestelde van craqueleren)en dat het glazuur onregelmatig is aangebracht.
    beantwoord
  • sorry dat het zolang geduurd heeft maar ik kreeg de foto niet meegestuurd. Ik probeer het opnieuw.
    De kleisoort is K 129 temperatuur tot 1280 graden. Na de bisquitstook, op 920 gr. past de deksel goed.Na de glazuurstook tot 1150 gr. met steengoedglazuur met smeltverlager past hij niet meer, is platter geworden. Ik heb een eerder werkstuk (die met aardewerkglazuur tot 1050 gr. gestookt is) ernaast gezet. Het was de bedoeling dat de laatste (pot) ook een klokje zou worden.
    nogmaals sorry voor de late reactie
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Ik maak een fout de eerste klok is raku gestookt, dus op plus/minus 1000 gr.
    beantwoord
  • Hallo Catharina,
    Bij rakustook is de scherf niet gesinterd terwijl het bij de tweede versie van 'pot' wel het geval kan zijn. Bij sinteren verweekt de scherf op toptemperatuur en kan dan vervormen. De echte oorzaak van het vervormen kan liggen in de manier van modelleren van het plaatje klei, te snel drogen of verschil in glazuurdikte tussen onder en bovenkant van het plakje dat als deksel dient.
    beantwoord
  • Dank je wel Michel, dan zijn het denk ik de vorm van het deksel en verschil in glazuurdeikte, de bovenkant 1 laag meer dan de onderkant, de oorzaak. Ik heb in dezelfde stook nog 2 andere potten met een andere vorm deksel gestookt en die zijn er goed uitgekomen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.