ALGEMEEN > Klei - algemeen > hergebruik gietklei

Ik giet met kant en klare gietklei. Gedroogde resten doe ik in een emmer waaraan ik weer water bij doe om het vloeibaar te maken. Ik weeg af zodat het liter gewicht tussen de 1750 en 1800 gram ligt maar merk dat de hergebruikte gietklei dikker is en veel moeilijker uitgiet.
Het werkt normaal toch zo dat als het litergewicht zwaarder is men er water bij moet doen en als het litergewicht lichter is men er waterglas bij moet doen maar bij mij is het litergewicht binnen de normen.
Weet iemand wat er speelt en hoe ik dit kan oplossen ?
Met vriendelijke groeten,
Sonja Deckers


3 antwoorden

  • Ik had onlangs precies hetzelfde probleem, maar dan met gietporcelein.
    Als ik aan de uitgedroogde porceleinresten water toevoegde, goed gemixt en gezeefd tot een goede consistentie, had ik een gewicht van slechts 1600 gr per liter.
    Daarom toch meer porcelein toegevoegd tot 1700 gr/liter massa (werd te dik) en daarom ook ietspietsie waterglas,
    maar toen ging het helemaal mis; dus maar weggegooid, heel jammer.
    beantwoord
  • Kijk op: http://oud.klei.nl/forum/o/6684/Resten%20gietporselein%20recyclen?nm=t
    beantwoord
  • Bij gebruik trekt het water in de gipsvorm.
    In dit water zit (een deel van) de electroliet opgelost. Ik denk dat het deel wat je uitgiet ook enigszins ontwaterd wordt bij het gieten en dus ook minder electroliet gaat bevatten. Als het soortelijk gewicht goed is moet je denk ik electroliet toevoegen. Als het litergewicht van de gietklei te klein is moet je in eerste instantie kleipoeder toevoegen en pas dán met electroliet gaan werken. Wel voorzichtig doseren want bij teveel electroliet krijg je een omslagpunt; de vloeistof wordt dan te dik! En dit is niet zo makkelijk terug te draaien.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.