ALGEMEEN > Chemicaliën - Grondstoffen... > rutiel

Als je zelf rutiel wilt maken, maakt het dan veel uit of je geel, rood of zwart ijzeroxide gebruikt? Met welk percentage krijg je het meest effect?

Dank,

Karin
gevraagd

7 antwoorden

  • Hoi Karin,

    Rutiel is een met ijzer verontreinigde titaandioxide.
    Maar dat zal je zelf al weten.

    De meest gebruikte/voorkomende ijzeroxide is Spaanse syntetische ijzeroxide.Volgens mij is het juist leuk om het uit te proberen met de verschillende ijzeroxides.
    Al begrijp ik niet helemaal waarom je dit zelf wil maken.

    het is een erg betaalbare grondstof.
    Te koop bij o.a. Cock keremiek te Berschenhoek.
    Kijk ook eens op mijn site de eerste glazuur recepten staan erop en er komt nog veel meer......

    www.suuskeramiek.com (Bij klei van alles)

    Veel plezier met uitproberen.
    Groetjes Suus

    P.s het percentage zal niet al te hoog zijn misschien
    1-3%
    beantwoord
  • Hoi Susanne,

    Bedankt voor je zeer snelle antwoord.

    De reden waarom ik het rutiel zelf wil maken, is, dat ik in het weekend een bestelling bij Robbelien heb geplaatst en ik er vandaag achter kwam dat ik in een glazuurrecept rutiel nodig heb. Ik wilde Robbelien dus eigenlijk bellen om nog wat aan mijn bestelling toe te voegen, maar (volgens de zoekfunctie althans) hebben ze dat niet in het assortiment. Toen bedacht ik me dat ik net zo goed titaanoxide kon bestellen en er dan zelf rutiel mee te maken. Op deze manier heb ik in ieder geval ook zuiver titaanoxide in huis voor als ik het nodig heb. Ik heb dan ook Robbelien gebeld om dit aan mijn bestelling toe te voegen. Daarnaast weet ik dat rutiel tot 15% ijzer bevat, maar ik weet niet of elke leverancier er hetzelfde percentage in doet. Als ik het zelf maak, kan ik op dat moment zelf bepalen hoeveel ik er in doe. Mocht het resultaat tegenvallen, dan kan ik het percentage aanpassen.

    Verder lijkt het me ook wel leuk om wat met de verschillende ijzeroxides/percentages te gaan rommelen.

    Het recept dat ik heb komt uit Het Glazuurboek en ik had alle grondstoffen in huis die er in stonden. Helaas... het betreft een blauw glazuur en in het benodigde recept staat helemaal niets dat lijkt op een kleurend oxide, dus moet ik zelf maar even gaan knutselen. Alle andere recepten op dezelfde pagina bevatten rutiel en/of cobaltoxide, dus dat ga ik dan maar proberen.

    Ik ga zo nog even op je site kijken; ik ben benieuwd.

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Hoi Karin,

    Daar ben ik weer.
    Je hebt groot gelijk want er is niets spannender dan het allemaal zelf uitproberen.

    Dat in Het Glazuurboek foutjes staan is ook al bij de uitgeverij bekent zover dat ik weet.

    Ze zijn bij veel recepten de kleurende oxides vergeten.
    Rutiel blauw (een combie van cobalt en rutiel) is een bekende dus dat kan niet mis gaan als je er ietewat cobalt aan het recept toevoegd.
    Want het moment moet nog komen dat rutiel alleen zo mooi blauw wordt(volgens mij dan).

    En voor mij weer leerzaam want ik dacht echt dat er niet zoveel ijzer in zat.Kijk alleen maar naar de kleur van rutiel.Hier maak ik uit op dat het dan zeker niet alleen de rode ijzeroxide kan zijn.

    Al met al have fun.
    Groetjes Susanne.
    beantwoord
  • Hey Susanne,

    Lekker dat jij zoveel weet en zo snel antwoordt. Ik heb het al een paar keer gehad dat ik een nieuw onderwerp lanceer en daar nooit meer een antwoord op krijg, maar daar heb ik nu dankzij jou niet zo'n last van.

    Ik moet zeggen, dat dit de eerste keer is dat ik zelf een glazuur helemaal samenstel (aan de hand van een bestaand recept; niet zelf verzonnen hoor). Rutiel blauw zegt mij op zich dan ook niet echt iets. Ik vond het gewoon een mooi plaatje in het boek, maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het een veelgebruikte combinatie is. Het percentage ijzeroxide in rutiel weet ik toevallig, omdat we bij het SBB vorige week tegenkwamen dat titaanoxide en rutiel dezelfde formule hebben. Wij vroegen ons dus af of dat een typfoutje was, of dat er wat anders aan de hand was. De docent heeft er vervolgens een soort 'glazuurbijbel' bij gehaald, en daar stond dus in dat het percentage ijzeroxide maximaal 15% bedraagt (kan dus ook veel minder zijn dan dat). Vandaar ook dat ik me afvroeg of rutiel bij leverancier A dezelfde samenstelling heeft als rutiel bij leverancier B.

    Als het glazuur wordt wat ik ervan hoop, zal ik je tzt een foto ervan mailen, als je wilt.

    Groetjes,

    Ka
    beantwoord
  • Volgens mij wordt rutiel "Titaandioxide" als mineraal gevonden in de natuur en niet door een fabrikant samengesteld. Uiteraard is dit een mogelijkheid, maar niet gebruikelijk.
    Rutiel komt in een grote verscheidenheid van metamorfe gesteenten en stollingsgesteenten voor. Hierin komt het doorgaans in kleine hoeveelheden voor. Rutiel is een belangrijk ertsmineraal voor titanium (Ti). Het komt voor in sommige zware-mineraal zanden. Titaan is het negende meest voorkomende element is de aardkorst en komt vooral voor in de mineralen Rutiel (TiO2), ilmeniet (FeTiO3) en spheen (CaTiSiO5). Ongeveer 0,57% van de aardkorst bestaat uit titaan.
    beantwoord
  • Hoi Deddy,

    Je weet er veel van zeg! Wat ik uit jouw verhaal opmaak, is rutiel dus het gevolg van het niet zuiver kunnen winnen van Titaan. Dat betekent volgens mij dan ook, dat je daarmee een soort variabele in je glazuur invoert; elke 'levering' rutiel zal weer een wat andere samenstelling hebben. Klopt dat?

    Groetjes,

    Karin
    beantwoord
  • Dat klopt, Rutiel zal altijd een andere "verhouding" hebben, afhankelijk van waar het gevonden/gedolven wordt. Natuurlijk kan je zelf Rutiel samenstellen uit Titaan en ijzeroxide, maar ook kant-en-klaar kopen. Titaan is een witte kleurstof en door de verontreiniging van Rutiel wordt deze bruinachtig oranje, soms geel of nog andere tinten. Grote waarschijnlijkheid is dat het niet blauw of groen wordt, daar ijzer die kleur niet heeft. Rutiel kan ook een spikkel veroorzaken.
    En Google en ik hebben echt overal verstand van (overschat mij niet hoor).
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.