ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Mond spuitje voor kleine glazuurwerkjes

Hallo beste klei-vrienden en -vriendinnen! Ik heb een tijdje zo'n gebogen mondspuitje gebruikt voor kleine klusjes. Maar van het blazen word ik soms erg duizelig.
Nu zag ik toevallig een ander soort mond spuitje. Amerikaans natuurlijk! Heeft iemand met zoiets ervaring en weet iemand waar dit dingetje te koop is?
Bijlagen:

12 antwoorden

  • Zie ook als je wilt op

    ceramicartsdaily.org/.../#comments-content

    Gr. Gerard
    beantwoord
  • Dag Gerard, waar dient dit eigenlijk voor? Hoe ziet het Amerikaanse model eruit? Groetjes
    beantwoord
  • Niet goed gelezen..... Voor kleine glazuurwerkjes dus..... Ik ken dit helemaal niet, sorry.
    beantwoord
  • Met mondspuitje bedoelt Gerard waarschijnlijk het fixeerspuitje. zie foto
    Geen ervaring met het Amerikaanse spuitje, maar waarschijnlijk net zo hard blazen (en duizelig worden) als met het fixeerspuitje. mvg Yoka
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Inderdaad, bedankt dames. Werken jullie altijd? Afijn straks wel voetbal kijken !!!
    beantwoord
  • Zie ook als je wilt op
    ceramicartsdaily.org/.../#comments-content

    Gr. Gerard
    beantwoord
  • Misschien is het mogelijk om je fixeerspuitje met een soepel dun slangetje te verbinden met een blaasbalg om luchmatrassen mee op te pompen???
    Geen idee of het werkt, maar uitproberen kan altijd.
    beantwoord
  • Fijn hartelijk dank allemaal. Ik ga en wil van alles proberen.
    Ik heb inmiddels het "amerikaanse model" gevonden op deze web-site onder de ingang "fixeerspuitje". Het is best een aardig prijsje met verzendkosten erbij.

    http://www.dekwast.nl/artikel/38277

    Neemt niet weg dat ik graag eens wil horen van een van jullie of je ervaring hebt met zoiets?
    beantwoord
  • Gerard,

    Bij het gebruik van een fixeerspuitje voor glazuur (eigenlijk is het bedoeld voor vloeistoffen!) is de viscositeit van je glazuur heel belangrijk.
    Je kunt bijvoorbeeld proberen om het glazuur dunner te maken met een klein beetje electroliet (waterglas, giessfix of dolapix).
    Werk hier wel voorzichtig mee want teveel doet je glazuur uitvlokken.
    Dit werkt soms beter dan alleen water omdat je glazuur dan minder bezinkt.
    beantwoord
  • Dank je wel. Ik had hem al gezien (zie hier boven). Maar werkt ie lekker?
    beantwoord
  • Ik werk er nog wel eens mee als ik kleine stukjes wil spuiten.
    Het is net als met trompetspelen, 't is een kwestie van lipspanning.
    Sommige mensen krijgen er geen spat uit.
    Dus 'lekker werken' hangt meer van de spuiter af dan van het spuitje.
    En... uitproberen kost je een paar kwartjes.
    Ík vind het 't ei (spuit) van Columbus; voor klein werk, wel te verstaan!

    beantwoord
  • Frans, hartelijk dank voor je positieve reactie. Ik heb eerder de meer traditionele fixeerspuitjes geprobeerd. Deze werkten nauwelijks. Misschien ben ik een matig spuiter.
    Daarom verwacht ik dat ik met een ander spuitje betere resultaten kan bereiken. Het gaat me uiteindelijk om betrekkelijk klein sluitwerk om bepaald effecten te behalen, bijvoorbeeld door het overspuiten met houtas e.d.
    Ik zal er achteraan gaan. Iedereen hartelijk dank en een goed kleilaag toegewenst.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.