ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > Kan ik gedraaid werk laten drogen op het bat?

Hee,

Sinds vandaag ben ik aan het proberen het draaien onder de knie te krijgen... ik heb vandaag een vaasje gedraaid maar mijn vraag was of ik het werk er dan af moet halen of dat het kan drogen op het bat. ik heb een bat dat van plastic is...

groetjes!
gevraagd

5 antwoorden

  • Ja dat kan zeker. Wel met een draad los snijden van de bat.
    beantwoord
  • Een niet absorberende bat is af te raden omdat de klei dan maar in een richting kan drogen, de bovenkant.
    beantwoord
  • Vera, geen zorgen over maken hoor. Het moment dat je stuk lederhard is kan je het op een droogrekje plaatsen.
    beantwoord
  • Hallo Vera,

    Je moet inderdaad na het draaien het werk "lossnijden" van de plaat. Dit doe je het liefst met een zo dun mogelijke snijdraad ,die je zo strak onder het werk doortrekt ( om zo de bodem dik genoeg te houden).Als het werk wat aangehard is dan moet je het (zeer waarschijnlijk) nog eens lossnijden van de plaat ( het natte werk hecht zich nl vaak weer aan de ondergrond) om het eraf te kunnen halen om het werk af te draaien of het verder te laten drogen.

    Heel veel succes ,Sonja
    beantwoord
  • Je kunt beter een houten of gipsen bat gebruiken. Bij een houten bat moet je het werk los snijden met een snijdraad maar kun je het daarna gewoon op je bat laten drogen. Gebruik je gips dan hoef je het werk niet los te snijden en kun je het zo laten drogen. Dit is vooral handig als je werk hebt met een brede, vlakke bodem.
    Succes
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.