ALGEMEEN > Stoken > Heeft iemand ervaring met reductie in een elektrische oven?

Ik wil reductieglazuren gaan gebruiken in een elektrische oven. Ik moet daarvoor het werk in een kapsel of saggar stoken maar hoorde dat je daar dan siliciumcarbide bij moet doen. Verder vraag ik me af of het kwaad kan voor je spiralen,

15 antwoorden

  • Hallo Donnie,

    Hier lopen twee vragen door elkaar heen:
    - reduceren in een elektrische oven
    - zout stoken in een elektrische oven

    Zout stoken in een elektrische oven, ook in een kapsel, lijkt me geen goed idee in verband met beschadiging/aantasting van de oven door het zout, en het binnenshuis vrij komen van schadelijke dampen.

    Reduceren in een elektrische oven wordt wel gedaan, b.v. door stukjes hout in de oven te stoppen of er olie in te laten druppelen. Dit is echter niet bevorderlijk voor de levensduur van de spiralen. Ook als je reduceert in een kapsel zullen de spiralen worden aangetast, omdat zo'n kapsel niet honderd procent dicht is en er dus ook in de rest van de oven een reducerende atmosfeer ontstaat.

    Ook moet je oppassen voor brandgevaar. In de oven is bij reductie onvoldoende zuurstof aanwezig om de aanwezige brandstof (hout, olie, whatever) te laten verbranden, daardoor kan de oven bij de diverse openingen gaan branden, omdat daar wel zuurstof bij de uittredende hete onverbrande gassen gassen komt.

    M.i. moet je voor reductief stoken gewoon een hout- of gasoven gebruiken. Maar ja, die moet je dan wel hebben...

    Reduceren met siliciumcarbide in het glazuur kan wel, omdat dit eigenlijk alleen in het glazuur zelf reducerend werkt (zoals Yoka ook al schreef), en niet in de hele ovenatmosfeer.

    Succes!
    Geert
    beantwoord
  • Als je aan het glazuur siliciumcarbide toevoegt ontstaat tijdens de stook reductie in het glazuur. Anderhalf tot twee procent is voldoende. De beste resultaten krijg je bij fijn gemalen siliciumcarbide, 300 mesh (maat vd zeef) of fijner. Grover materiaal geeft vlekken of werkt niet. Siliciumcarbide kan ook belletjes of kraters veroorzaken in het glazuur. Stook dan iets langzamer en pendel langer op toptemperatuur.

    In KLEI september 2008 is een artikel gepubliceerd van Hans Meeuwsen over reducerend stoken in een elektrische oven. Het nummer is nog via het archief te bestellen. http://www.klei.nl/het-blad/archief
    mvg Yoka
    beantwoord
  • Siliciumcarbide wordt gebruikt voor (plaatselijke) reductie in een oxiderende atmosfeer Donnie.
    maak een glazuur met SiC en voor reductie gevoelige oxides en doe dat over een b.v. witte basisglazuur.
    Elke andere manier van reduceren in een elektrische oven gaat ten koste van de spiralen. Frans
    beantwoord
  • Bedankt voor deze informatie, hier kan ik wel iets mee.Wist niet dat ik de siliciumcarbide in het glazuur moest doen. Ik heb een site gevonden waar je siliciumcarbide tot K 1200 kunt bestellen. Vraag me alleen af of ik dan toch in een saggar of kapsel moet stoken. Ga kijken of ik het blad klei sept. 2008 nog heb en anders bestel ik het nog een keer.
    beantwoord
  • Ik heb het nummer van klei sept 2008 nog gevonden. Er staat dat je als je in een saggar stookt, een rolletje klei tussen pot en deksel moet doen. Maar er zal toch ergens lucht weg moeten kunnen anders zal het kapsel het niet overleven?
    beantwoord
  • Zou je in een saggar of kapsel ook zout mee kunnen stoken, zonder je spiralen te beschadigen?
    beantwoord
  • Donnie, reductie is een proces waarbij er zuurstofmoleculen in verbinding gaan met koolstof. In dit geval zaagsel, kranten of iets dergelijks. Eens alle zuurstof op is, stopt de verbranding ( uitwisseling ). Je kan dit merken in een ' rookton ' voor secundaire reductie bij Raku. Niet als zal opgebrand zijn ( of zou niet mogen ). Het volstaat ook met de kieren tuusen deksel en saggar af te sluiten met reepjes keramisch karton. In geval je hiermee wil zout stoken, gebruik je in dit geval beter natriumbicarbonaat.
    beantwoord
  • Hartelijk dank Lucien. Ik heb nog nooit gehoord van keramische karton maar neem aan dat keramikos het wel zal hebben. Misschien wel een vreemde vraag maar je kunt de saggar toch niet helemaal afsluiten, dan ontploft hij toch?
    beantwoord
  • Neen hoor Donnie, dit kan niet.
    beantwoord
  • Donnie, volg mijn advies op en er zal niks schadelijks gebeuren.
    beantwoord
  • De uitgebreide reactie van Geert is helder en duidelijk. Je kunt wel dergelijke stoken doen in een electrische oven, maar....voor de levensduur van een electrische oven is reducerend stoken en zoutstoken sterk af te raden. De eerste tast de spiralen aan en de tweede tast de stenen aan.
    beantwoord
  • En hoe verklaar je hier dan het uitblijven van je gevreesde kwartssprong ?


    Daarnet bisquit gestookt in een gasoven. Eindtemperatuur :1060°C. Totale tijd : 2u.45 min.( twee uur en vijfenveertig minuten ) Object ( waterspuwer ) met dikteverschillen tussen 4 cm en 0,5 cm . Gebruikte klei : Witgert nr.26 ( indian summer ) 40% poederchamotte en extreem plastisch. Geschikt tussen 1000°C en 1300°C.
    beantwoord
  • Sorry dat ik niet eerder op jullie gereageerd heb maar ik was te druk met andere dingen en heb een tijdje niet meer gekeken op dit forum. Geert hartelijk dank voor je duidelijke adviezen. Ik heb inmiddels wel de SiC besteld korrel 1200, dat is dus heel fijn en daarvan 1,5 % in het glazuur gemengd. Resultaat is mooi. Ik zal het advies van je opvolgen en verder geen reducerende stook doen in mijn elektrische oven. Mocht ik meer willen met reducerend stoken dan zal ik dus voor de veiligheid en behoud van mijn spiralen dan zal ik een andere oplossing
    moeten gaan zoeken. Lucien en Michel, ook bedankt voor jullie reactie. Ik ben weer een stuk wijzer geworden.
    beantwoord
  • Misschien helpt dit artikel over chemisch reduceren? Www.tomturnerporcelain.com
    beantwoord
  • Bert,

    Heel Interessante website!

    Groet,
    Geert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.